Money on my mind

26 maart 2018 - Melbourne, Australië

Hallo allemaal!

Een update vanaf de andere kant van de wereld. Ik ben nog steeds op zoek naar een andere baan, het wil nog niet echt lukken. Marc kan gelukkig wel veel uren maken bij Ascot Food Store & ik kan daar in het weekend ook werken maar dat is helaas niet voldoende. Zo heb je hier de website Gumtree, de Australische marktplaats. Op deze site zoek ik ook naar werk. Zo ben ik voor een middagje bij een vrouw terecht gekomen die ik moest helpen bij het leeghalen en schoonmaken van haar appartement. Toch even $120 verdiend in vier uur tijd, had ik elke dag maar zo'n klusje.

Ons laatse wwoof adresje uit Nieuw Zeeland blijft ons ook nog regelmatig mailen. Marc kreeg laatst weer een mail met de vraag of we niet wilden komen werken in Te Anau, in hun Italiaanse restaurant. Ze wilden zelfs onze vlucht naar NZ voor ons betalen! Dit heeft nog wel een paar dagen door ons hoofd gespookt. Ironisch dat het me niet lukt hier een baan te vinden terwijl ze ons in NZ maar wat graag willen hebben! Aangezien we al een tripje naar de Whitsundays hebben geboekt hebben we het aanbod vriendelijk afgeslagen. Daar gaan we heen om Marc zijn verjaardag te vieren. Ik blijf vrolijk verder solliciteren. Ik ben zelfs zo wanhopig dat ik vorige week bij The Church of Scientology ben geweest. Daar wilden ze me gelijk voor 2,5 jaar hebben &dat is ook weer niet de bedoeling! Hopelijk vind ik snel nog iets anders.

Tussen het solliciteren & werken door hebben we ook nog wat sightseeing gedaan de afgelopen maand. Zo was er op zaterdag 17 februari White Night hier in Melbourne. Ik moest die avond werken als support person maar voor &na die tijd hebben we door de stad gelopen. Het was super druk! White Night houdt in dat er allerlei kunst dingetjes te zien waren in de stad &dan met de nadruk op licht installaties. Zo waren een aantal gebouwen mooi verlicht & Marc heeft 3D licht projecties bewonderd in het park. Om er een beter beeld van te krijgen verwijs ik jullie naar de foto's.

Op 21 februari hadden we weer een autootje gehuurd, dit maal een rode fiat 500. We zijn die dag naar de Yarra Valley gereden. Dit is een wijnstreek 60 km van Melbourne. Wij gingen alleen niet die kant op vanwege de wijn. We zijn via de Black Spur naar Healesville gereden. De Black Spur is een weg met allemaal hoge bomen &varens aan de kant van de weg, super mooi om door te rijden. In Marysville stoppen we om onze meegbrachte lunch op te eten. Vervolgens rijden we naar de Steavenson falls, de hoogste in Victoria. Dit is een hele mooie waterval. We zijn de tel inmiddels kwijt geraakt hoe veel watervallen we al hebben gezien deze reis. Dit is wel de eerste in Australië! Na wat te hebben rondgelopen vervolgen we onze weg & rijden naar het Yarra State Forest om de Ada tree walk te doen. Het is net of we weer terug zijn in Nieuw Zeeland zo mooi groen is het hier. de Ada Tree is één van de grootste levende bomen in de staat Victoria. De route is prachtig &ook hier komen we langs een waterval. Ondanks dat het weer niet geweldig was, het was een beetje bewolkt, was het een geslaagde dag die we hebben afgesloten met een diner bij een Indisch restaurant.

Begin deze maand zijn we op een roadtrip geweest naar The Great Ocean road. Dit is denk ik de meest bekende route die je in Australië kunt rijden. Wij zijn vanaf Melbourne naar Warrnambool & weer terug gereden in 3 dagen tijd. Op maandag 5 maart halen we 's ochtends onze auto op voor de komende 3 dagen. We hebben een auto met een tent op het dak, een keer wat anders! Onze eerste stop is het kustplaatsje Torquay. Hier stoppen we om koffie te drinken & vlakbij ligt Bells Beach, een heel bekende surfplek. We stoppen in Anglesea om aan het strand te lunchen & om een wandelingetje te maken. Hierna rijden we door naar Lorne waar we naar een Lookout rijden waar we een schitterend uitzicht hebben over de kust. De route tussen Lorne & Apollo bay is prachtig. We stoppen meerdere malen om foto's te maken van het uitzicht. We besluiten om voor Apollo bay te stoppen om te overnachten. We vinden een mooie camping aan het strand bij Skenes Creek. Binnen 5 minuten hebben we de tent opgezet! Zo snel is dit me nog niet eerder gelukt. We koken wat & eten ons maal terwijl we naar My Kitchen Rules kijken, onze Australische tv verslaving. We hebben een prima eerste nacht op een schitterende plek, al waait het wel aardig.

Op dag twee vervolgen we onze weg langs de kust. Onze eerste stop van vandaag is Cape Otway. Hier staat een vuurtoren die sinds 1848 in gebruik is. Als we op de toren staan heb je een mooi uitzicht &waai je bijna weg! Onze volgende stop is de meest bekende van deze route: The twelve apostles. We hadden beiden niet verwacht dat we het zo mooi zouden vinden. Prachtig om al die rotsen in de zee te zien staan. Ook super toeristisch, we moeten af en toe even wachten voor we een selfie kunnen maken met de 8 apostles op de achtergrond. Jullie lezen het goed van de 12 rotsen zijn er vandaag de dag nog 8 die overeind staan. Vlakbij is ook de Loch Ard Gorge te vinden. Hier kun je naar het strand lopen waar je tussen twee reusachtige rotsen staat, wow! Het zeewater is hier overal heel mooi blauw. Loch Ard Gorge heeft zijn naam te danken aan een schip wat in 1878 voor de kust is gezonken. We lunchen die dag in Port Campbell, wederom weer aan het strand met een mooi uitzicht. Tussen Port Campbell & Warrnambool kunnen we om de 5 minuten wel stoppen omdat er wat moois te zien is. Eerst komen we langs The Arch, zoals de naam al verklapt is het een boog in het water. Ze hebben bij al deze bezienswaardigheden platforms gemaakt waarvan je mooie foto's kunt maken. Vervolgens zagen we de London bridge. Hier zit nog wel een verhaal achter, want vroeger was dit echt een brug waar je overheen kon lopen. In 1990 stortte deze brug in waardoor er mensen vast zaten op een eiland in de zee, ze zijn met een helikopter gered hoor. We vervolgen onze weg naar The Grotto, wederom een boog, dit maal niet in het water, waar je via een trap heen kunt lopen. Als laatste zien we de Australische Bay of Islands. Deze zien er wel heel anders uit dan de Nieuw Zeelandse versie. Al met al een super leuke tweede dag waarop we heel veel moois hebben gezien. We slapen die nacht op een gratis camping in het plaatsje Panmure. Deze nacht is het een stuk kouder dan de eerste, brrr wat hebben we het koud in ons tentje. Op onze derde dag rijden we weer terug naar Melbourne om de auto in te leveren. We maken nog een laatste stop in Geelong, een mooie stad aan de zee.

Verder vermaken we ons prima in Melbourne. We kunnen het goed vinden met onze huisgenoot Saeed en zijn vriendin Sarah. We zijn bij het aquarium geweest waar ze een mega krokodil hebben! We maken ook gekke dingen mee hier. Zo hebben we laatst 20 minuten in de lift vast gezeten in het flatgebouw waar we wonen! Dat was een hele beleving &het werd aardig warm in de lift. Gelukkig hadden ze het probleem snel gefixt & konden we naar huis. Ook hebben we een hele gezellige avond gehad met Steffen & Esther. We hadden met hun afgesproken in the rooftopbar. Steffen komt ook uit Dalfsen & zij zijn ook door Australië aan het reizen. Het was heel erg leuk om te kletsen & borrelen met mensen van thuis wat ons naar het volgende brengt: we komen naar huis! Doordat het hier nog niet helemaal gaat zoals we hadden verwacht & we veel tijd hadden om na te denken, kwam vooral ik erachter dat ik graag weer naar huis wil. Nu willen we onze reis nog wel gaan afmaken &nog wat meer zien dus het duurt nog wel een paar maand maar op zondag 22 juli komen we aan op Schiphol! We hebben al onze tickets geboekt en we gaan via Azië terug naar huis. 19 mei verlaten we Melbourne &vliegen we naar Perth om voor ruim 2 weken door West Australië te rijden met een campertje. Daarna staan de Filipijnen, Sri Lanka & India nog op het programma. Als iemand nog tips heeft horen we het graag!

Goed, dat was de update voor deze keer, tot de volgende blog!
M&P

1. Annie Blaak:
    26 maart 2018
    Wat weer een avonturen! Sneu dat het nog niet zo wil lukken om werk te vinden Petra.
    Succes ermee! En verder nog maar genieten, de laatste maanden.
    Fijn om jullie van de zomer weer te zien!
    We kijken als Blaken familie
    uit naar eind augustus! Liefs van oma.
  2. Theresa van Haastert:
    26 maart 2018
    Wat zien jullie veel Petra! Prachtig om te lezen. Geniet nog even en succes met een job vinden! Groetjes Theresa en Jan.
  3. Wijnand Mennega:
    27 maart 2018
    Marc en Petra,wat een verhalen hebben jullie,om jaloers van te worden.
    En al die prachtige foto,s die jullie ons laten zien,jammer dat ik niet zo jong meer ben als jullie nu zijn .
    want ik moet er soms een beetje van kwijlen. Ik ben echt JALOERS op jullie.
    Geniet nog de tijd die je daar nog hebt,en ook op de reis terug naar huis.
  4. Yvonne van Boven:
    27 maart 2018
    Blijft leuk om al jullie avonturen te lezen. Wat zijn jullie al lang aan het reizen!!! Ik heb nog steeds jouw locker met bijbehorende code, haha.. Veel plezier nog!
  5. Coen:
    17 april 2018
    Sri Lanka? Sowieso naar Arugam Bay! Dat is het meest relaxte en bohemian plaatsje van het land (al ligt het wel even aan de monsoon en het seizoen...) Als jullie daarheen gaan kunnen we nog wel wat meer tips geven.

Wat jammer dat het baan vinden zo lastig gaat, maar wel leuk om te lezen dat we jullie in de zomer weer in NL kunnen zien. Dan moeten we maar weer eens reisverhalen gaan uitwisselen. Heel veel plezier daar nog!
  6. Marc & Petra:
    18 april 2018
    Tof Coen, thanks! We gaan het zeker even checken. Zijn jullie al weer helemaal gewend in NL?