Paradise city

1 mei 2018 - Melbourne, Australië

Er is één ding wat in Australië hetzelfde is als in Nederland; de tijd vliegt! We zitten al bijna in mei, het is hier nu herfst terwijl bij jullie de lente is begonnen en het tijdsverschil is nu dus 8 uur later ipv 10. We hebben nog drie weken te gaan in Melbourne en dan nemen we afscheid van collega's en huisgenoten om Melbourne in te ruilen voor Perth.

Ik heb het goed naar mijn zin bij Ascot Foodstore. We hebben een leuk team in de keuken en mijn harde werken wordt erg gewaardeerd. Petra werkt nu ook bij ons in de keuken af en toe. Ze hadden een extra paar handen nodig in de afwas en Peet is niet de beroerdste om verschillende dingen aan te pakken. Daarnaast werkt ze nu in de bediening bij Italiaans café Degani, wat hier ook in de buurt zit. Zo sprokkelt ze overal een paar uurtjes mee en heeft ze uiteindelijk toch nog een redelijke werkweek.

Begin april was het Melbourne Comedy Festival in de stad! Overal in de stad kon je kaartjes kopen voor comedy shows en als we huisgenoot Saeed mochten geloven waren de grootste comedians ter wereld hier. Omdat we het wel leuk vonden om toch nog iets mee te pakken nu we hier zijn hebben we kaarten gekocht voor Gameshow of Thrones, een gameshow die volledig in het teken stond van één van onze favoriete series: Game of Thrones. Het was erg leuk, interactief, informatief en grappig. Voor en na die tijd verschillende leuke barretjes ontdekt, kortom, een hele leuke avond gehad.

Rondom mijn verjaardag hadden we besloten dat we naar een tropische bestemming wouden. Aangezien we Fiji en Vanuatu met het oog op onze plannen na Australië toch wel wat te duur vonden besloten we van 18 tot 22 april naar de Whitsunday Islands te vliegen! Airlie Beach was het paradijselijke plaatsje waar we deze dagen doorbrachten, en wat ons betreft was het een schot in de roos. Met een steady 27 graden iedere dag was het zeker tropisch te noemen. Op woensdag 18 april vlogen we heen: Melbourne naar Proserpine. We hadden een kamertje geboekt bij een hostel, wat eigenlijk gewoon een lowbudget tropisch resort was. Airlie Beach is een leuke plaats. Toeristisch, maar niet tè. Juist wel leuk, een beetje levendigheid (en $5,- pints😜). Helaas kan je aan het strand niet in de zee zwemmen, of in ieder geval, dat wordt niet aangeraden vanwege de 'marine stingers'. Tot mei is de kans op een steek van een kwal groot, en die kwallen kunnen gevaarlijk zijn, dus maar niet doen.

Op vrijdag 20 april was mijn verjaardag en ben ik 30 geworden! ( ja echt😳). Petra is vooral erg blij dat we nu weer even oud zijn, haha. Ik ben goed verwend die dag. De lieve schat had slingers meegenomen en cadeautjes in de tas verstopt. Die dag gingen we met een boot naar Whitsunday Island om één van de mooiste stranden van Australië te ontdekken: Whitehaven Beach! Met een jetboot genaamd ZigZag gingen we 's ochtends die kant op. We kwamen er vrij snel achter waarom die boot ZigZag heet;). Het  is volgens de crew de snelste boot in Airlie Beach en vooral voor adrenalinejunkies. Best tof om eens meegemaakt te hebben! We gingen eerst snorkelen maar dat viel een beetje tegen. Het zicht in het water was slecht helaas. Ik heb nog wel een schildpad gezien maar dat was zo vluchtig dat ik 'm eigenlijk niet mee tel.

Whitehaven Beach was wel echt prachtig. Het zand op het strand is uniek door de witte kleur. Het zand is zo fijn dat je een vreemd soort gekraak hoort als je erover loopt, heel bijzonder. Na de lunch via een resort op een ander eiland terug naar Airlie Beach. 's Avonds lekker uiteten geweest, topdag!

Zaterdag 21 april gingen we weer op een andere boot naar een ander gedeelte van de Whitsunday Islands. Die dag stond meer in het teken van snorkelen en zeilen. We vertrokken op een prachtige zeilboot met maar 4 andere toeristen, nu dus al totaal anders als die dag ervoor! Ook deze dag was geweldig, ditmaal wel heel mooi gesnorkeld in kristalhelder water en gigantisch veel vissen, je kon ze gewoon aanraken zo dicht zwommen ze bij je.

Toen zat het er helaas al weer op. We vinden het tropische Queensland wel echt een heerlijke plek. Mooie natuur, kleurrijke vogels en regenwoudgeluiden creëeren een fijne sfeer. Zondag 22 april vlogen we terug naar Melbourne. Enig minpuntje: Petra's zonnebril vond het zoute water en het zand niet zo fijn, dus moet ze er hier nieuwe glazen in laten zetten. We hebben goede hoop dat onze reisverzekering de kosten wel op zich wil nemen;).

Mijn collega's vonden eigenlijk nog wel dat we een keer naar een Australian Football-wedstrijd moesten, dus gingen we afgelopen dinsdag met z'n vieren naar het MCG voor een avondje 'footy' met de boys. Het MCG is gigantisch, passen 100.000 mensen in. Die avond waren er 'slecht' 78.000. Australian Football is eigenlijk te vergelijken met rugby, al kennen ze geen try en spelen ze op een ovalen veld. Het was erg gezellig en tof om eens een wedstrijdje gezien te hebben.

Eind april begin mei vinden wij altijd een leuke tijd om in Nederland te zijn. We vonden het dus eigenlijk wel jammer dat we koningsdag weer misten, maar dat kan hier ook! Bij toeval kwam Petra een Dutch Kingsday party in Melbourne tegen op Facebook, dus die kans laten wij niet schieten! Wij in ons oranje shirt naar St. Kilda Beach voor een avondje onder de Hollanders. Nou, Nederlandser kon haast niet. Nederlandse hapjes, werkelijk alles in het oranje en natuurlijk overal Nederlanders. Normaal gesproken niet waar wij naar zoeken, maar wat hebben we een leuke avond gehad. Avondje ongegeneerd met Nederlandse muziek meeblèren, bier drinken en een fijne kebabschotel na. Dat was lang geleden!

Nog een kleine drie weken werken en dan reizen we weer verder! Zin in!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie Blaak:
    1 mei 2018
    Wat weer een super verhaal en steeds mooi weer. Geweldig, beter dan hier.
    REGEN! Maar verder is alles goed hoor.
    Geniet nog maar even volop deze laatste maanden!
    Liefs van oma.
  2. Bernd:
    1 mei 2018
    Klinkt goed! Ik Zal bijna jaloers Worden :), Veel plezier nog!
  3. FROUWK EN Wijnand:
    1 mei 2018
    Weer zo,n mooi verhaal om jaloers op te worden. Heerlijk genieten en heel veel gezien
    om nooit te vergeten. En ook nog oranje dag Groningen? mee gemaakt .
    Rustig in Appingedam door staking bussen en treinen.
    Knuffel oma en Wijnand. xx