Pennyroyal Tea

9 juli 2018 - New Delhi, India

Twee weken geleden lieten we de prachtige Filipijnen achter ons & begonnen we aan een nieuw avontuur. We zitten de hele dag in het vliegtuig & komen op verschillende luchthavens: Cebu City -> Manila -> Kuala Lumpur -> Colombo. We zijn tijdens onze reis  zo vaak op het vliegveld van Kuala Lumpur geweest, dat we de Starbucks met onze ogen dicht weten te vinden ;) Dit is voorlopig de laatste keer dat we hier zijn.
Op zondag 24 juni komen we aan op Sri Lanka! Nog precies 4 weken reizen en dan zijn we weer terug in Nederland, een rare gedachte. We beginnen onze reis in Colombo maar slapen onze eerste nacht in het plaatsje Negombo. De lange dag reizen zorgt ervoor dat we vrij snel in slaap vallen. We hebben online gelezen dat er hier niet veel bijzonders te zien is.

De volgende dag pakken we de bus naar Anuradhapura, een plaats waar veel tempels te bezichtigen zijn. Na een verlate lunch lopen we een rondje rondom het meer van het stadje. De volgende dag huren we fietsen &gaan we de tempels bekijken. Het is lang geleden dat we hebben gefietst! Kunnen we vast weer een beetje wennen voor als we terug zijn in Nederland. Helaas moet je voor de tempels geld betalen om ze te zien & we hebben een beetje het idee dat het vergelijkbaar is met wat we al in Bagan hebben gezien vorig jaar. Wel gaan we naar een tempel waar de oudste boom van Sri Lanka midden in staat. Dit is de Sri Maha Bodhi tempel. Het is ontzettend druk hier. We zijn niet heel erg onder de indruk van de boom maar lopen toch een rondje door de tempel. Na een ochtendje fietsen pakken we de bus naar Sigiriya.

In Sigiriya worden we welkom geheten door Lal, de eigenaar van het guesthouse. We besluiten die middag om de Pidurangala rots te beklimmen. We beginnen aan onze wandeling maar worden van tevoren door Lal gewaarschuwd dat we niet in het donker terug moeten lopen omdat het gevaarlijk is. We vragen ons af waarom, tot we een bord zien langs de kant van de weg waar gewaarschuwd wordt voor overstekende olifanten rond zonsondergang! We merken wel dat we weer in de jungle zitten, we spotten heel veel apen, super tof! Als we na een goed kwartier klimmen op de top van de rots staan hebben we een prachtig uitzicht op de Lion Rock. Dit is één van de meest toeristische attracties van Sri Lanka. Aangezien wij de rots nu van een afstand kunnen zien gaan we echt geen $30 p.p. betalen om de rots zelf te bekijken & beklimmen. We zijn netjes voor het donker terug gelopen & hebben dus geen ontmoeting gehad met een olifant. De volgende dag gaan we op safari! Lal heeft een jeep voor ons geregeld &na een ochtendwandeling rondom de lion rock vertrekken we. Het is erg druk die dag, dit komt doordat er een boedistische feestdag is vandaag, Poya. Dit doen ze elke maand tijdens volle maan. Overal op straat wordt eten uitgedeeld. Als we net onze lunch in de jeep hebben opgegeten worden ons weer twee heerlijke roti's aangeboden, daar kunnen we geen nee tegen zeggen! Eenmaal aangekomen in het kaudalla national park rijden we eerst langs water waar we wederom weer apen spotten & een paar herten. We komen hier voor de olifanten! We komen aan op een vlakte & denken olifanten te zien, helaas het zijn koeien... Wel spotten we er één heel ver weg. We rijden door & blijven heel goed om ons heen kijken. Tot we een hoek om rijden & daar zijn ze hoor! Het is een groep van zo'n 25 olifanten, geweldig! Onze chauffeur vertelt ons dat groepen altijd bestaan uit vrouwtjes & jonge olifanten. Er lopen er inderdaad een paar kleintjes bij, heel schattig! Ik fotografeer me helemaal suf, zo tof om ze van zo dichtbij te zien & in hun natuurlijke omgeving! Nadat de laatste 4 olifanten in de bosjes zijn verdwenen rijden we weer verder. We zien dezelfde groep olifanten nogmaals, alleen dit keer staan ze in het water. Onze chauffeur is niet bang & rijdt naar de groep toe. Als ik rustig wat olifanten aan het filmen ben, komen ze ineens op ons af rennen & trompeteren! We staan beiden te shaken achterin de jeep. Ze proberen de groep te beschermen & gooien gras & zand over ons heen!

We hebben het wel gezien & rijden naar de andere kant van het park waar we weer een groep olifanten zien! Wow wat hebben we een geluk, in totaal hebben we zo'n 50 olifanten gezien die dag. Mijn dag kan niet meer stuk, ik had stiekem al gehoopt dat we een groep zouden zien maar dat we twee groepen hebben mogen bewonderen was geweldig! Als we terugkomen bij Lal staat de heerlijke rice and curry al voor ons klaar. Het eten hier in Sri Lanka bevalt ons wel!

De dag erna pakken we de bus om 6.30 naar Kandy. We gaan richting de bergen! Als we op het busstation aankomen worden we door een tuk tuk driver genaamd Sana naar ons guesthouse gebracht. Hij biedt ons aan om ons de hele dag rond te rijden. We hadden big geen plannen dus besluiten we op zijn aanbod in te gaan. We rijden die dag naar een theefabriek waar ons het hele proces van het thee maken wordt uitgelegd & we krijgen een rondleiding door de fabriek. De tour eindigt met een kopje thee. Vervolgens gaan we naar een kruidentuin waar ons wordt uitgelegd welke kruiden ze gebruiken voor medicijnen. Ik heb al een aantal maanden rode vlekken & bultjes op mijn rechterwang & vraag of ze daar ook iets voor hebben. Het resultaat is dat ik nu 2 keer per dag een drankje drink wat moet helpen. We zullen zien, de fles is nog niet leeg. We vervolgen onze weg & bezoeken een grote boedha met uitzicht op de stad. Aan het einde van de dag lopen we langs het meer & lopen rond de sacred tooth tempel.

Zoals elke andere toerist in Sri Lanka gaan ook wij een treinreis maken. De route van Kandy naar Ella is het meest bekend. We besluiten om een tussenstop te maken in Nuwara Eliya. We staan 's ochtends al heel vroeg op het station in Kandy& grijpen net mis! De twee backpackers voor ons gaan er met de laatste kaartjes voor de 2e klas  vandoor... Dat wordt voor ons een ritje in de 3e klas! Gelukkig hebben we zitplaatsen & valt de 3e klas best mee. Toch hebben we wel alvast 1e klas kaartjes gehaald voor de reis van Nuwara Eliya naar Ella. Het landschap is hier echt prachtig! We reiden door theeplantages & de bergen. Af en toe zien we ook een waterval in de verte. Als we in Nanu Oya aankomen regent het een beetje, we pakken een tuk tuk naar ons guesthouse. We zitten wel aardig hoog in de bergen en dat is aan de temperatuur te merken. Helaas blijft het regenen &bewolkt de rest van de dag. We gaan heel decadent in een super deluxe hotel genieten van een high tea.

Na één nachtje in de bergen pakken we de volgende dag de trein naar Ella. Vooral het laatste stuk is erg mooi & alles is ook zo ontzettend groen! Ook als we in het kleine plaatsje Ella aankomen regent het helaas.. Lang leve onze regenjassen! Die middag klaart het gelukkig op & maken we een mooie wandeling naar de 9 Arch Bridge. Dit is een hele mooie brug midden in een valei. Op onze tweede dag in Ella beklimmen we little Adams peak. Na een klim in de hitte worden we beloond met een heel mooi uitzicht over de omgeving. Na onze wandeling zijn we toe aan een koud drankje, we bestellen een fijne lassi. Dit is een yoghurt vruchtendrankje & super lekker! We gaan die avond een kookcursus doen & de man waarbij we dat geboekt hebben gaf aan dat we licht moesten lunchen. Ik bestel een dosa want dat heb ik nog niet eerder gehad. Als mijn eten wordt geserveerd krijg ik een dunne pannenkoek van een halve meter! Tot zover mijn 'lichte' lunch... 's Avonds hebben we dus onze cooking class. Deze wordt gegeven door een Sri Lankaans vrouwtje. We zijn met z'n 9en & we mogen allemaal ergens bij helpen. Zo kneed Marc het deeg voor de kokos roti & maakt hij kokos sambal. Ik mag Dhal currie maken, deze wordt gemaakt met linzen. Aan het einde van al het kokkerellen krijgen we een goed bord vol met eten. We hebben 7 curries gemaakt, super lekker! Na zo'n goede bodem drinken we nog een biertje in de kroeg & kijken een wedstrijdje voetbal.

Onze volgende bestemming in Sri Lanka is Arugam Bay, dit is een strandbestemming aan de oost kust. Hier genieten we van het mooie weer & het strand. We hebben hier een guesthouse aan het strand. Ook gaan we weer op safari. Ditmaal in het Kumana National Park. Hier zijn ook olifanten te zien maar we hopen dat we een luipaard gaan zien. In een volle jeep rijden we naar het park. Onze verwachtingen zijn laag dan kan het alleen maar meevallen. Aan het begin van het park zien we een aantal apen. Als we ongeveer 10 minuten in het park zijn is het raak! Er ligt een luipaard heel relaxed te slapen midden op de weg! Wat hebben wij een geluk zeg! Onze chauffeur verteld ons dat je 10% kans hebt om een luipaard te zien. Het beest vind al die aandacht niet erg, met 3 jeeps staan we om hem/haar heen. Het is net of ie het erom doet & neemt een paar mooie poses aan. Super tof! Uiteindelijk verplaatst hij zich & loopt weg. Echt geweldig om zo'n grote poes in het wild te zien! We rijden nog verder het park in en zien heel veel herten & buffels. Ook hier zien we weer olifanten maar ze lopen hier allemaal alleen rond. Ook zien we een aantal krokodillen, hier had Marc zich op verheugd. We vinden dit park qua natuur mooier dan het Kaudulla NP. Als we het park weer uitrijden steekt er ineens nog een luipaard de weg over! Wow! Gewoon 2 luipaarden gezien die dag! Deze laat zich alleen niet fotograferen & is zo verdwenen. Voor ons was de dag geslaagd :) Onze laatste dag in Arugam Bay chillen we op het strand & doet Marc een poging tot surfen. Arugam Bay staat hier bekend om, veel toeristen komen hierheen om een golf te pakken. Ik heb een klein jeugdtrauma overgehouden aan golven dus ik aanbid de zon op het strand.

Na 3 heerlijke dagen aan het strand bij Arugam Bay pakken we een taxi naar Mirissa. We delen de taxi met een Engels stel dat in Cambodja woont, James & Evi. Zij maakten ook onderdeel uit van ons kookklasje in Ella dus super toevallig dat we met hun een taxi delen. We dachten dat we alle wildlife achter ons hadden gelaten maar als we halverwege zijn staat er ineens een olifant op de weg! Dit is de laatste olifant die we hier zien. Halverwege de middag komen we aan in Mirissa, een ander plaatsje aan het strand, alleen nu aan de zuidkust. Ons guesthouse is weer eens lastig te vinden, dat is niet de eerste keer in Sri Lanka. We zitten op loopafstand van het strand dus gauw als we ingecheckt zijn gaan we weer naar de zee. Het is hier super mooi. Ook hier zijn hoge golven dus ik blijf lekker aan de kant van het water. We komen James & Evi weer tegen. De jongens vermaken zich wel in het water. Die avond drinken we cocktails & biertjes op het strand. Het is niet al te druk, wat we wel relaxed vinden.

Onze volgende bestemming heeft een Nederlands tintje. We gaan naar Galle. Hier ligt een Nederlands fort waar ik heel graag heen wilde. We pakken de lokale bus (want die is het goedkoopste & we zijn nog steeds on a budget). Ons guesthouse zit wel op een eindje lopen van het fort maar er mankeert ons niets aan de benen! Ik speel die middag voor gids, in onze lonely planet staat een wandeling die je langs alle 'highlights' van het fort brengt. Ik vind het altijd indrukwekkend om te zien wat wij als klein kikkerlandje hebben betekend in een ander land & wat we hebben gebouwd. Hier volgt een klein geschiedenis lesje. Het eerste fort was gebouwd door de Portugezen in 1588. De Nederlanders hebben dit fort in 1640 veroverd & uitgebouwd. De vesting heeft een totale oppervlakte van 52 hectare. Van 1646 tot 1658 was Galle de zetel van de Nederlandse regering op Ceylon. In 1775 wordt een nieuwe protestantse kerk in barokstijl gebouwd, de Groote Kerk. Het originele orgel van de kerk is nog steeds aanwezig. Uiteindelijk komt het fort in 1796 in Britse handen. Wij hebben de kerk gezien & wat het meest typisch Hollandse is, waren voor mij de grafstenen die op de vloer van de kerk liggen. Halverwege onze tour genieten we van een welverdiend ijsje. We lopen ook nog door een straatje met Nederlandse koloniale huizen. Ik vind het een mooi fort & met al die kleine straatjes & restaurantjes geeft het een gezellige sfeer. We besluiten dan ook om hier 's avonds na een verfrissende douche te gaan eten. We genieten weer van een heerlijke rice & curry.

Onze reis door Sri Lanka zit er alweer bijna op. Onze eenalaatste dag gaan we naar Hikkaduwa. Langzaamaan gaan we steeds verder naar het westen richting Colombo. Hikkaduwa is ook een strandbestemming maar hier hebben we niet aan het strand gelegen. Omdat het onze laatste nacht is in Sri Lanka hebben we een resort geboekt met zwembad! Als we na een uurtje in de bus aankomen zijn we wel toe aan een duik. We chillen wat & 's middags willen we naar de sea turtle hatchery & rescue center zo'n 3 kilometer verderop. We willen met een tuk tuk die kant op maar komen niet zo ver... Er is een demonstratie gaande. We vragen aan onze chauffeur wat er aan de hand is maar begrijpen het in eerste instantie niet goed. Als ik nog wat doorvraag verteld hij me dat er een vissersboot verdwenen is & nu in handen is van de Indische regering. De familie van de vissers protesteren omdat de regering van Sri Lanka hier niets aan wil doen. We spreken met onze chauffeur af dat we later in de middag nog een poging doen, we falen & moeten een heel stuk omrijden om bij de hatchery te komen. We worden voor de ingang afgezet & kunnen schildpadjes gaan bekijken. Wat ze hier doen is schildpadden opvangen. Er worden vlakbij eieren gelegd op het strand. De mensen van de hatchery graven de eieren op & stoppen ze in het opvangcentrum weer in het zand. Op deze manier worden ze beschermd tegen vogels. Als de eieren uit zijn gekomen worden de schildpadjes een paar dagen in een bassin gehouden & dan worden ze uitgezet. Wij hebben bij aankomst gevraagd of wij er ook wat mogen uitzetten. Een man vist 4 schildpadjes uit het bassin & doet ze met wat water in een teil. Op naar het strand! We zetten beiden 2 ieniemini schildpadjes uit. Ondanks dat ze héél klein zijn, voel je wel dat ze al veel kracht hebben. Echt een super toffe ervaring! Ik vind schildpadden echt geweldig! Naast de baby schildpadjes worden er ook gewonde schildpadden gehouden in het rescue center. Er liggen een aantal grote schildpadden in bassins die één of meerdere vinnen missen. We lezen dat ze dit doen om ze te leren zwemmen zonder hun vinnen voordat ze weer worden vrijgelaten. Mooi om te zien dat ze zich hier voor inzetten. Na deze geweldige ervaring gaan we voor de laatste keer rice & curry eten.

Onze tijd in Sri Lanka zit er alweer op! Vandaag zijn we van Colombo naar New Delhi gevlogen. We hebben een geweldige tijd gehad in Sri Lanka & ik kan het iedereen aanbevelen om er heen te gaan. We hadden ons hier makkelijk nog een week kunnen vermaken. Nu beginnen we aan ons laatste avontuur, India! Nog twee weekjes reizen & dan zijn we weer op Nederlandse bodem!

To be continued...

1. Annie Blaak:
    9 juli 2018
    Super, wat geweldig allemaal! Weer een heel ander verhaal en avonturen dan het vorige verslag. Om nooit weer te vergeten! Jullie hebben straks veel te vertellen. Ik verheug mij erop. Nog veel plezier en een goede thuisreis. Liefs van oma.