De wwoofers: at your service :)

11 februari 2017 - Whangarei, Nieuw-Zeeland

Wat nou vakantie? Dit is keihard werken! Met een dikke knipoog, dat wel;). De afgelopen weken hebben we, zoals in ons vorige verhaaltje aangegeven, gewerkt, of eigenlijk gewoofd. In ruil voor één halve dag werk krijgen we een slaapplek en eten, maar we worden niet betaald. We zijn er al wel achter dat dit voor ons een goede deal is. We ontmoeten zo locals, blijven een beetje bezig en hebben genoeg tijd om de toerist uit te hangen!

We maken een rondje door Northland, de noordelijkste provincie van NZ. Northland is de enige provincie waar ze een tropisch klimaat hebben, en dat hebben we geweten! Het is hier al weken erg warm en droog.  Volgens een vrouw die we vandaag spraken hebben ze de laaste echte dag regen gehad vlak voor kerst, moet je nagaan. Elke dag is het tussen de 25 en 29 graden. Ik, Marc, kan dan ook met trots zeggen dat mijn lange broek al sinds aankomst in NZ onderin mijn tas zit. Ik hoop dat 'ie daar nog even kan blijven zitten.

De droogte betekent verder weinig goeds voor het land. Dagelijks horen we het alarm van de brandweerkazerne en open vuur is ten strengste verboden. Ook zijn er in de meeste plaatsen in Northland restricties op het watergebruik van toepassing. Zo mag je geen water 'verspillen' aan het bewateren van je tuin of het wassen van je auto. We horen nu zelfs nieuwsberichten  op de radio over waterdiefstal. Ja echt!

Beter vakantieweer hadden wij ons niet kunnen wensen! Maar goed, er moet dus ook wat gewerkt worden. We hebben een rondje door Northland uitgestippeld van ongeveer een maand waarin we bij vier wwoofhosts verblijven. We begonnen bij Mandy in Dargaville. Zij heeft een glas-in-lood galerij en ze had hulp nodig rondom de galerij met schilderen ed. Leuke week gehad bij haar en haar poedel, flink geklust en de middagen gingen we op pad om de omgeving te bekijken. Dargaville zelf stelde weinig voor, maar in de omgeving was genoeg te bekijken. Zo hebben we bijvoorbeeld de stranden aan de westkust bekeken en gigantische Kauribomen gezien (met een omtrek van 16 meter, heel vet!). Na deze week met Mandy en haar poedel reden we door naar het verre noorden, naar Mangonui. Hier hebben we een kleine week bij Chris en Philippa doorgebracht. Zij hebben een geweldig mooi huis en een schitterende tuin met allerlei fruitbomen ed. De mooiste plek waar we tot nu toe hebben gewerkt. Leuke mensen ook, we waren meer gasten dan werkers. Chris brouwt zijn eigen bier  en heeft me mee vissen genomen met de boot in de baai. Ik kan mij slechtere plekken bedenken:). Hier hebben we Feijoas, fruitbomen, uitgedund. Geen geweldig werk maar prima te doen in het zonnetje. In onze vrije tijd hebben we onder andere Cape Reina bezocht. Dit is het noordelijkste puntje van NZ. Daarnaast hebben ze een aantal paradijselijke stranden in de omgeving. Na 6 dagen trokken we door naar Kerikeri,  vlakbij de Bay of Islands. Hier werkten we bij Martin Robinson op zijn biologische boerderij Kerikeri Organic. De plaats waar we sliepen, een oude ietwat smerige caravan, was even wennen na de week bij Chris en Philippa maar het werk daarentegen was erg leuk. We kwamen op donderdag rond 12 uur aan en na een kop thee konden we direct aan de bak: we gingen naar de markt! Marty verkoopt versgeperste jus d'orange en fruitsmoothies op verschillende markten. Cool! De dagen vlogen voorbij. We hebben twee hele dagen op de markt gestaan en waren daardoor ook twee hele dagen vrij. Alle tijd om even bij de Bay of Islands te kijken. Tussendoor plukken we weer een nieuwe lading sinaasappelen.

Maandag was het Waitangi Day, de nationale feestdag van Nieuw Zeeland. Op deze dag viert men de geboorte van NZ, 177 jaar geleden. Laat Waitangi hier nu maar 20 km vandaan liggen! Marty vertelde ons al dat dit voor hem de drukste markt van het jaar is, dus maandag konden we vol aan de bak!  Vele kratten sinaasappels geperst, vele honderden smoothies gemaakt en tussendoor tijd gekregen om eens rond te kijken. Wat een geluk dat we uitgerekend op deze dag bij één van de meest historische plekken van het land zijn!

Dinsdag waren we vrij, dus hadden we een boottocht in de Bay of Islands geboekt. We wouden graag de mooie eilanden zien en dolfijnen zien en met ze zwemmen, dus gingen we er een hele dag op uit. Prachtige dag gehad, heel veel mooie stranden en eilanden gezien. Helaas hadden de dolfijnen zich verstopt, maar wel veel andere vissen gezien, en haaien! De Bay of Islands is een erg populaire bestemming onder toeristen. Nieuw Zeelands eerste hoofdstad, Russell, ligt er midden in. Groenblauw water en zitten stranden in overvloed, heel paradijselijk. Geen wonder dat het zo populair is! Russell is ook een erg schattig dorpje, mooie soort van boulevard langs de houten koloniale huisjes, heel pittoresk. 's Middags na de cruise maar met een fles cider en Fish and Chips naar het strand.

Afgelopen donderdag zijn we vertrokken naar Whangarei, een stad die een stuk zuidelijker ligt. Mooie omgeving wederom. We hebben eergisteren een grottenstelsel en een paar watervallen bekeken. Die vind je hier werkelijk overal, maar het verveelt nooit om indrukwekkende falls te zien. We verblijven hier nu bij onze vierde host, een gepensioneerde hotelier die een feestje geeft op zijn camping. Hij kookt heerlijk, maar is verder een beetje een rare kerel. Het glas is bij hem duidelijk half leeg, al houdt hij wel van een borrel. Heel andere persoon dan onze hosts van de afgelopen weken, maar dat is ook wel weer de charme van het wwoofen denken wij dan maar. Prima slaapplek op een mooie locatie en met lekker eten, niets mis mee dus. Gisteravond was het feestje, met band, in de tuin. Gisteren overdag alles klaargezet en gisteravond voornamelijk staan bbq-en, biertjes gedronken en met allerlei mensen gepraat. Leuke avond gehad!

Over een paar dagen trekken we langzaam richting Auckland. De 18e vliegen we namelijk voor 11 dagen naar Rarotonga! Even een kleine vakantie tussendoor hoor, zo'n zwaar leven hier;).

1. Wijnand Mennega:
    11 februari 2017
    Wat is er een beter leven dan een lange reis vakantie leven.
    Wij zijn stinkend jaloers,maar er moet ook een verschil in leven zijn.
    Wij hebben het hier koud en sneeuw,geen sleetje rijden hoor maar wel winter. Verder vinden wij dat het leven hier ook goed is.Wij wensen jullie een goede en fijne reis toe.Geniet er van zolang je jong bent. Groeten van Oma Frouwk en Wijnand
  2. Annie Blaak:
    12 februari 2017
    12 februari, gefeliciteerd met papa!
    Wat maken jullie veel mee! Helemaal geweldig om dit allemaal te zien. Bovendien krijg je ook nog werkervaring!
    Heel veel plezier verder en tot de volgende berichten.
    Liefs van oma uit het koude Groningen, maar de zon schijnt hoor!