Follow the sun

10 juni 2018 - Coron, Filipijnen

Zo, het is weer tijd voor een update vanaf de andere kant van de wereld. We hebben inmiddels Australië achter ons gelaten & zitten nu op de regenachtige Filipijnen.

In onze laatste weken voor we naar de West kust van Australië zijn vertrokken, zijn we op de valreep nog 2 dagen naar Wilsons Promontory geweest. Dit is een national park dat op 3 uur rijden van Melbourne ligt. Het is ook het meest zuidelijke puntje van het vasteland van Australië. We hebben weer een autootje gehuurd & zijn gaan rijden. Rond de middag kwamen we aan & terwijl we het park inrijden zien we de eerste emu's al lopen! Dit zijn grote loopvogels. We maken die dag een paar mooie wandeling & eindigen de dag met een klim naar de Oberyn Mountain. Eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht over een aantal baaien. Als we terug rijden komen we langs een veldje waar we Emu's, kangaroes & een wombat zien! Ik vind de Wombat een mega hamster en erg cute & fluffy. We slapen die nacht in een dorpje niet ver van het park in een lodge. Op dag 2 begint de dag erg zonnig & besluiten we een hele mooie wandeling te maken naar de Vereker Outlook. Als we boven op de top staan worden we wederom weer beloond met een prachtig uitzicht over het park! Verder maken we die dag nog een paar wandelingen naar stranden. Helaas betrekt het weer wat & komen er wolken voor de zon.

Terug in Melbourne kun je merken dat de herfst echt begonnen is. Het is een stuk kouder & het regent best vaak. Gelukkig gaan wij richting de zon! In onze laatste week sturen we 2 dozen met spullen terug die we niet nodig hebben tijdens het reizen & gaan we een avondje naar de kroeg met wat collega's. Op zaterdag 19 mei hebben we allebei onze laatste dag bij Ascot Food Store. Ik heb arretjescake gemaakt voor onze collega's & dat valt goed in de smaak! Het is heel gek om afscheid te nemen, vooral voor Marc omdat hij hier 4,5 maand fulltime heeft gewerkt. Gek om je te realiseren dat je deze collega's waarschijnlijk nooit weer gaat zien. We treuren niet want we gaan weer reizen & nieuwe plekken ontdekken! We vliegen diezelfde avond naar Perth, onze huisgenoot brengt ons naar het vliegveld. De vlucht verloopt goed &we komen midden in de nacht aan. Heel vreemd dat je 4 uur aan het vliegen bent & nog steeds in hetzelfde land bent.

In Perth hebben we een hostel geboekt voor de eerste 2 nachten. Op onze eerste dag gaan we naar Fremantle. Als we door de stad heen lopen naar het treinstation vinden we dat het heel rustig is, dat is heel wat anders dan het drukke/grote Melbourne. Fremantle is een heel leuk plaatsje aan de kust. Het is hier ook wat drukker want er is markt die dag. We lopen wat rond & drinken koffie bij een tentje. Het koffie drinken heb ik echt tijdens het reizen door Nieuw Zeeland &Australië geleerd. Koffie is hier erg belangrijk & je hebt enorm veel keuze! We gaan die dag ook nog naar Cottesloe, een mooi strand met heel mooi helder blauw water.  Die avond dineren we bij een achternichtje van Marc uit Canada, Rianna. We worden door haar man, Fred, van het station gehaald &ontmoeten bij hun thuis de rest van de familie. We hebben een hele gezellige avond.

De volgende dag kunnen we onze campervan ophalen. We dachten er mooi op tijd te zijn maar het is druk op de maandagmorgen. Na 1,5 uur kunnen we eindelijk in onze hippie van stappen & kan de roadtrip naar Exmouth beginnen! We slaan eerst flink in mij de Aldi &dan gaan we rijden. Ons doel is om in ieder geval de rotsen bij pinnacles desert te zien &dat is gelukt! Heel apart om allemaal rotsen uit de grond te zien steken. We lopen een rondje & stappen dan de auto in op zoek naar onze eerste campingplek. We vinden er één aan het strand, goeie eerste nacht gemaakt.

We rijden de volgende dag verder richting Geraldton. Onderweg passeren we veel mooie strandjes waar we uiteraard even een duik nemen. Het water is hier overal zo mooi blauw! We doen het mooi rustig aan zodat we zo veel mogelijk kunnen zien. We slapen die nacht in Geraldton & gaan daarna naar Kalbarri. We komen langs Pink Lake, zoals de naam als zegt is dit een roze meer. Heel apart om te zien! Waarom het meer deze kleur heeft weten we niet, volgens internet komt het door een bacterie die in het zoute water zit. We rijden langs nog een aantal mooie uitkijkpunten voor we op het strand gaan liggen bij Kalbarri. We zien hier allemaal vissen uit het water springen, wat er grappig uit ziet. Als ik rustig mijn boek ligt te lezen roept Marc mij ineens, er zwemmen een aantal dolfijnen vlak langs de kust! We hebben al veel dolfijnen gezien tijdens onze reis maar dit zijn de eerste in Australië. We slapen die nacht in the middle of nowhere op een mooie camping. Als ik de volgende ochtend naar de wc moet zie ik een boom vol roze kakatoes zitten, de galah. Hele mooie vogels die we overal zien aan de west kust. Die dag gaan we naar Kalbarri NP om het bekende nature's window te bekijken. Dit zijn allemaal rotsen met een groot gat erin waar je door kunt kijken, vandaar de naam. Het is een mooi park maar wel heel droog overal. We rijden door naar Shark bay waar we op een paar kilometer van Shark Bay op een camping slapen. Het regent ontzettend als we de laatste kilometers maken. De volgende dag gaan we verder naar Denham, een plaatsje aan de kust. Er is hier niet veel te doen. Al hebben wij onze aankomst goed gepland want ze hebben die avond vuurwerk op het strand & een kleine feesttent met een bandje waar we wat biertje/ciders drinken. De grootste trekpleister in Shark Bay is Monkey Mia. Hier zijn wij uiteraard ook geweest.

Om 8 uur s'ochtends staan we aan het strand om de dolfijnen te zien. Dit is een toeristisch gebeuren maar het is gelukkig niet druk. De dolfijnen komen echt heel dicht bij & als je geluk hebt word je uitgekozen om er één te voeren. Tijdens de tweede sessie heb ik geluk, ik mag de dolfijn een visje voeren, super tof! Een hele ervaring & mijn dag kan niet meer stuk. Marc wil nog graag een ochtend vissen in Shark bay &dat kan gelukkig de volgende dag. Terwijl ik een ochtendje chill in de zon (het weer is gelukkig beter) vangt Marc 2 pink snappers! Als ik hem kom ophalen, ligt de hele boot vol met vis. We mogen er 3 meenemen, de twee die Marc heeft gevangen & een makreel. Hoe gaan we die meenemen? We hebben wel een koelkastje maar daar passen drie van die mega vissen niet in. We lopen wat verloren door het stadje met onze vangst als we een vistafel vinden. We hebben niet het juiste mes om de vis goed te fileren. Er komt een Australisch paar bij ons staan & mevrouw kan goed vis ontleden &bied aan om ons te helpen. Super lief! Haar man rijdt naar de camping om het mes, een plank & een schub dingetje waarmee je de schubben van de vis kunt verwijderen & er komen een partij schubben van de pink snappers. Gefascineerd staan we te kijken naar de snijkunsten van deze mevrouw. We bieden ze nog wat vis aan maar ze willen dat wij zelf alles opeten. Met een koelkast vol met vis verlaten we Denham.

We rijden via Shell beach naar Carnarvon. Het schelpjes strand is prachtig, leuk al die kleine schelpjes vlakbij het water & weer super blauw water! We slapen die nacht in Canarvon, wat niet een heel bijzonder plaatsje is. De volgende ochtend ontdek ik dat de koelkast niet goed koud is dus we bellen het verhuurbedrijf. Wij met onze van naar een monteur om de accu te laten checken. De eerste heeft geen goede vervanging dus we worden naar een tweede gestuurd, hier kijkt een monteur wat beter & ziet dat de stekker van de accu niet in het stopcontact zit! Got wat knullig! We kunnen ons beiden niet herinneren dat die er überhaupt heeft ingezeten sinds we 'm hebben opgehaald. Nou ja we kunnen in ieder geval met een gerust hart verder rijden. We stoppen onderweg nog bij een mango/bananen farm waar ze fijne sapjes & relish verkopen & dan zetten we koers op Exmouth! Rond lunchtijd komen we aan bij Coral Bay, dit kun je geen plaatsje noemen want er zijn alleen maar resorts, campings &een paar winkeltjes. Ze hebben hier wel een heel mooi strand &het toffe is dat als je de zee in gaat je na 3 meter zwemmen al koraal ziet. Super mooi! We gaan beiden even snorkelen &zien veel mooie vissen. Ze zwemmen soms in scholen om je heen, super tof! We luieren nog wat op het strand & dan rijden we naar onze camping voor de komende 3 nachten, Yardie homestead. De camping zit vlakbij het Cape Range National Park & Ningaloo Reef. Dat is mooi gunstig want de volgende dag worden we opgehaald voor onze boot tour, we gaan met whalesharks ofwel walvishaaien zwemmen! Dit is de grootste vis ter wereld &hopelijk zien we er vandaag één.

We worden verwelkomd door een leuke crew & wat erg grappig is dat we op de kade een Duits/Oostenrijks stel zien die we in Te Anau, NZ, hebben ontmoet. We hebben met hun gewerkt in een Italiaans restaurant, wat een toeval dat we ze hier weer tegenkomen. Op de boot wordt ons uitgelegd wat het programma is van die dag & hoe we met de whalesharks gaan zwemmen. We worden eerst ergens in het water gegooid om even te 'proef' snorkelen. Dit om te checken of al ons spul werkt. Ik heb mijn eigen duikbril op sterkte anders zie ik die whalesharks straks nooit. De eerste snorkelplek is super mooi, mooi koraal & Marc heeft zelfs een white tip reefshark gezien! Lucky bastard ;) Weer terug de boot in & dan gaan we op weg. De schipper heeft contact met een vliegtuigje dat boven het reef vliegt & door geeft wanneer ze een whaleshark zien. We hebben geluk! Wij zitten in groep 2 dus mogen iets later het water in. Als we in het water liggen krijgen we nog een paar laatste instructies tot ik iemand vanaf de boot hoor roepen:' Head in the water! Head in the water!' Dit laat ik mij geen derde keer zeggen dus ik steek mijn kop in het water, komt er een whaleshark recht op me af zwemmen! Wow! Wat zijn die beesten groot zeg. De bedoeling was dat we er naast zouden kunnen zwemmen maar deze gaat er gauw vandoor. Ons crewmember geeft aan dat dit dus niet de bedoeling was maar we hebben er al één  gezien, jeej! Terug op de boot horen we dat ze er weer één hebben gespot maar dat het wel een eindje varen is. Ik ben ondertussen helemaal niet lekker geworden, zeeziek. Gelukkig heeft het Oostenrijkste meisje een pilletje voor mij. Dat helpt, alleen heb ik het kaasplankje wel over moeten slaan. Na een poos varen mogen we ons weer gereed maken voor een nieuwe poging. Als we in het water liggen & de whaleshark eraan komt zwem ik op de perfecte plek, vlak naast de rechterkant. Echt een hele toffe ervaring. Deze blijft continue rondjes zwemmen waardoor we in totaal 4 keer met hem mee mogen zwemmen. We horen aan boord dat deze wel 10! meter lang is, die zien ze niet vaak zo groot. Voldaan krijgen we nog een fijne lunch aan boord & varen we terug naar de haven. Wat een ontzettend toffe dag! We sluiten de dag af met het Duits/Oostenrijkse koppel & een borrel op de camping. We hebben besloten om een paar dagen hier te blijven & daarna weer terug te rijden naar Perth.

We gaan de volgende dag weer snorkelen. We huren voor Marc een snorkelsetje & beiden flippers. We hebben met het koppel van de dag ervoor afgesproken om bij Oyster stacks te gaan snorkelen. Dit is een 'strand' waar je mooi kunt snorkelen. Het is alleen wel een uitdaging om in het water te komen want je moet van rotsen klimmen. Eenmaal in het water is de onder water wereld weer adembenemend. Zoveel mooie gekleurde vissen & koraal! Als we er zat van zijn is het nog een heel gedoe om weer terug te komen bij onze spullen door die stomme rotsen maar het is ons gelukt! We nemen afscheid van onze vrienden voor 1 dag & rijden verder het park in om een wandeling te maken naar een Gorge. Het landschap is hier heel anders dan in NZ. De wandeling is erg mooi maar wij doen dat in 1 uur & niet de 2 die aan het begin worden aangegeven. We lunchen die dag heel mooi aan het strand & gaan 's middags nog even snorkelen bij Turquoise Bay. Ik heb die middag problemen met mijn duikbril, hij beslaat elke keer. Ze zeggen dat erin spugen helpt, ik heb zoveel gespuugd als ik maar kon maar het mocht niet baten, gefrusteerd loop ik naar onze spullen. Dan maar lezen in het zonnetje, is ook niet verkeerd. Marc ziet nog wel een rog maar verder geen andere zeedieren. Op onze laatste dag in het Cape Range NP maken we in de ochtend een mooie wandeling door een Gorge, super mooi & daarna doen we nog een poging om te snorkelen. Ook vandaag doet mijn duikbril stom! Als Marc uitgesnorkeld is rijden we naar Exmouth, hier kunnen we een cd met foto's van onze dag met de walvishaaien ophalen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's, we hebben helaas nog geen computer tot onze beschikking gehad om ze te bekijken. Bij een duikwinkel doen we navraag over het beslaan van mijn duikbril. De meneer van de winkel raadt aan om een flesje met babyshampoo te halen die ze daar verkopen. Dit hadden ze ook op de boot tijdens onze tour, hopelijk gaat het werken. We rijden weer naar beneden & maken een kleine detour langs wat imposante rotsformaties. We slapen die nacht op de camping, Bullara station, de leukste camping die we hier hebben gehad. Ze hebben een 'buiten' douche &een hele mooie campkitchen.

De komende dagen rijden we vooral veel, ik hou er nogal van om een beetje door te rijden & dat merkt meneer agent op! We worden door een politieauto achtervolgt met de zwaailichten aan & aan de kant gezet. Omg, voor het eerst in mijn leven aangehouden! Ik lach heel lief &beantwoord de vragen van meneer agent netjes: 'sorry ik reed inderdaad een beetje te hard, ik weet wel dat ik maar 110 mag.' Nog even blazen & dan kom ik met de schrik & een waarschuwing vrij! Ik was even bang dat we op de valreep nog een boete zouden krijgen. Op onze weg terug naar Perth maken we nog een stop bij de Lobster Shack in  Cervantes. Hier volgen we een tour door een kreeften bedrijf. Heel interessant om te zien hoe zo'n proces eruit ziet. Als we terug zijn in Perth zijn we net op tijd terug voor West Australia Day. Er is van alles te doen in de stad op zondag. We lopen een rondje door de stad & wandelen door Kings park. Vanaf dit park heb je een heel mooi uitzicht over de stad. Het weer is hier na die zonnige zondag niet meer zo goed dus we brengen nog een bezoekje aan het shipwreck museum waar vooral veel te zien & lezen is over de Batavia die voor de West kust van Australië is gezonken. Veel Nederlandse geschiedenis dus! Op onze laatste volle dag in Australië gaan we op een wijn tour. We worden een hele dag door de Swan Valley gereden & stoppen bij 4 verschillende wijngaarden. Om een indruk te geven, bij de eerste stop krijgen we 14! wijnen om te proeven. Ik was aan het einde van de dag dan ook een beetje tipsy. Dat is niet zo gek naar al die wijn. Oh & we zijn ook nog bij een brouwerij & chocolade winkel geweest, waar ik me vol heb gepropt met chocolaatjes. Op onze laatste dag was ik ook een beetje brak & hebben we niet heel veel meer gedaan. Een rondje gemaakt door het plaatsje Guildford &toen hebben we na onze laatste lunch onder een afdakje in de regen afscheid genomen van onze hippie camper. We hebben hele toffe dagen gehad aan de west kust maar er wacht een nieuw avontuur op ons.

Via Singapore & Manilla vliegen we naar Busuanga Island, één van de vele eilanden van de Filipijnen. Hier zijn we op donderdag 7 juni aangekomen. Helaas is het weer ook hier niet al te best, het regent erg veel. Nadat we ons hebben geïnstalleerd in ons guesthouse (bambookamer op stokken) gaan we het stadje in om een tour te boeken. We kiezen voor de Coron island ultimate tour. We gaan een hele dag mee op de boot langs allerlei highlights van Coron. Het weer is misschien niet zo goed maar dat maakt eigenlijk niet uit want zo zien we ook wel hoe mooi het hier is. We worden een paar keer ergens in de zee gedropt om te snorkelen. Als we het water in gaan is dit heerlijk warm! Dat zijn we niet gewend na het koude water in Australië. We zien weer heel veel mooi koraal &vissen die dag. Ook gaan we naar 2 meren om te zwemmen, weer zulk lekker warm water. Als we bij het eerste meer terug lopen naar de boot, schrik ik me helemaal wild! Als ik onderaan de trap sta komt er ineens een monitor lizard van 1,5 meter op me af stuiven. Ik gil heel hard waar het beest van schrikt (denk ik) & hij duikt het water in. Vooral Marc & de man die achter mij liep vonden het erg vermakelijk. Ik kan er uiteindelijk ook wel om lachen. Ondanks dat het de halve dag regent &bewolkt is kun je wel goed zien hoe mooi blauw het water is. Het zicht onder water lijdt hier ook niet onder, heel helder. Marc bezeerd zich alleen wel die dag, de boot is nogal glad waardoor hij met zijn teen ergens tegenaan klapt. Zijn teen staat er ineens heel krom bij! Hier schrikken we beiden van maar Marc uiteraard nog het meest. Dat wordt naar het ziekenhuis de volgende dag. Na een röntgenfoto blijkt dat er niets gebroken is & kunnen we met een gerust hart beginnen aan ons dagje duiken!

Marc wil heel graag zijn duikbrevet/padi halen. Ik ben nog niet zo zeker van mijn zaak dus doen we een discovery dive. Dan kan ik ervaren hoe het is & daarna de keuze maken. Ook vandaag is het erg regenachtig & kunnen we niet naar de scheepswrakken omdat het te gevaarlijk is. We gaan dus op dezelfde plek duiken als waar we de dag ervoor hebben gesnorkeld, jammer maar het gaat om het ervaren van het duiken. Aan boord krijgen we een instructeur die ons uitlegt welke handgebaren er zijn & hij legt uit hoe de apparatuur werkt. Dan stoppen we & gaat het gebeuren, ik ben echt knetter zenuwachtig!! Alles aan & het water in, we gaan eerst in ondiep water. We zitten misschien 2 meter onderwater als ik in paniek raak. Terug boven water stelt Marc mij gerust &doe ik een tweede poging. De instructeur blijft dicht bij mij in de buurt. Ik kan me wat meer ontspannen &dan zien we een schildpad! We gaan wat verder naar beneden & zwemmen langs prachtig koraal. We zien heel veel mooie vissen & ik kan er van genieten. Achteraf dus niet zo eng als ik had verwacht. Het enige waar ik wat moeite mee heb is het klaren van mijn oren. Bij de tweede duikplek gaan we iets dieper. Ook weer mooi koraal maar mijn rechteroor doet niet leuk mee. Uiteindelijk lukt het me wel & heb ik op 12 meter diepte gedoken! Super trots op mezelf dat ik het toch even heb gedaan & ik werd beloond met een hele mooi onder water wereld. Als we na de tweede duik net ons bord hebben volgeschept met eten komt één van de crewleden naar ons toe met de boodschap dat het binnen 2 minuten gaat hozen. Hij heeft niets teveel gezegd. Goeidag wat komt er een water uit de lucht. Met ons bord in de hand staan we te schuilen voor de ergste regen. Desondanks het slechte weer was het wel een topdag!

Goed, dan zijn we bij vandaag aanbeland. We stonden vanmorgen bij de pier om met de veerboot naar El Nido te gaan maar deze is geannuleerd. Noodgedwongen zitten we nog een extra dag op Busuanga island. We hebben er het beste van gemaakt & onszelf getrakteerd op een massage :) Het lijkt vanavond wat rustiger te zijn, dus we hopen dat de boot morgen wel gaat. Omdat het weer zo slecht is hebben we besloten om naar Cebu te vliegen. Daar is het als het goed is wat beter. We hebben hier alleen nog maar regen gehad. Hopelijk is onze volgende blog gevuld met zonneschijn!

1. Jenny en Jan:
    10 juni 2018
    Het verveelt nooit hè. Wat weer prachtige ervaringen 😍
  2. Annie Blaak:
    10 juni 2018
    Wat weer een prachtig verhaal en schitterende foto's! Deze reis vergeet je nooit weer.
    Geniet nog maar, deze laatste weken.
    Veel liefs van oma.
  3. Rianne:
    11 juni 2018
    Hoi Petra en Marc
    Wat een prachtig verhaal.
    Erg leuk om te lezen!
    Fijne tijd nog daar.