Sabaidee!

13 december 2016 - Ban Houayxay, Laos

Hier ons eerste berichtje vanuit het prachtige Laos! We zijn nu een week op weg en hebben er al aardig wat kilometers op zitten. Onze reis begon op Schiphol, afscheid nemen van onze ouders. Wat wel een beetje raar voelde omdat we beiden nog niet het gevoel hebben dat we een jaar van huis weg blijven. Vervolgens via Moskou & Bangkok, kwamen we woensdag 7 december aan in Luang Prabang. Onderweg zijn we van -11° naar 28° gegaan, dat was wel even wennen. Ons guesthouse lag centraal en we konden alle bezienswaardigheden per voet bereiken. We hebben er wat vanaf gesjouwd langs de mooie tempels en landschap. We hebben ook de berg beklommen die midden in het stadje staat, een hele klim maar het was het waard. Wat een schitterend uitzicht over de stad! Het barste helaas wel van de toeristen, dus na het nemen van wat foto's snel weer naar beneden. We aten elke dag op de foodmarket. Hier werden we begroet met een brede glimlach van de verkoopster van ons favoriete eettentje. Heerlijk dat Aziatische eten! Iets waar we beiden naar hadden uitgekeken.

Op vrijdag hebben we een scooter gehuurd om de Kuang Si Watervallen te bekijken. Onderweg hebben we onze ogen uitgekeken, wat is het hier mooi! Overal bergen en het is hier super groen. Na een uurtje rijden komen we aan bij de ingang. We kopen een kaartje & lopen eerst door een berenopvang centrum. Na een paar fotootjes lopen we snel door want we zijn erg benieuwd naar de watervallen. Hoe verder we lopen, hoe mooier het wordt. We hebben beide nog nooit zo'n mooie waterval gezien! We besluiten om helemaal naar de top te klimmen, wederom een beste klim. Boven is het ook erg mooi. Het nummer Welcome to the Jungle is wel erg toepasselijk op mijn Guns and Roses T-shirt. We hebben het best wel warm gekregen. Eenmaal beneden besluiten we om een duik te nemen. Foei wat is het water hier koud!! Gelukkig is het lekker warm & we drogen weer op tijdens onze rit terug op de scooter.

De volgende dag (zaterdag) staan we om 5.30 op om de monniken te gaan bekijken. Zij lopen elke ochtend bij zonsopkomst door de straten van Luang Prabang om eten op te halen. The Alms Ceremony, een traditie die al sinds de 14e eeuw bestaat. Helaas is dit enorm toeristisch geworden. De busjes met Chinezen & Japanners komen van alle kanten, van respect voor deze traditie is weinig over.. Uiteindelijk toch een rustiger plekje gevonden & om 7 uur maar weer gaan slapen. Na een paar uur slaap op jacht gegaan naar twee goedkope tickets voor de boot naar het westen, waar we zondag aan gaan beginnen. De dag afgesloten met een heerlijke footmassage.

's Ochtends vertrekken we met de slowboat over de Mekong richting Ban Huay Xay, tegen de grens met Thailand. De reis gaat twee dagen duren, met een overnachting in een klein dorpje genaamd Pak Beng. We worden vroeg opgepikt door de tuktuk. Eenmaal aangekomen  bij de boot blijkt deze lang niet zo vol als wij hadden verwacht. Gelukkig zitten we niet op de boot bij die grote groep luidruchtige Japanners;).

Hoewel de reis die dag toch zo'n 9 uur heeft geduurd vliegt de tijd voorbij. Naar deze uitzichten kunnen we uren kijken. Ook lezen we allebei ons eerste boek uit. Prachtige trip! Pak  Beng stelt niet zoveel voor. Onze kamer, waar we te veel voor hebben betaald, is smerig en de warme douche waar we zo naar uitkeken blijft uit. De douche werkt niet... Die avond wat gegeten in een vreemd restaurantje. Gelukkig hadden we ons eten al op toen een dikke rat nonchalant door het restaurantje liep. De Spaanse meiden aan een andere tafel waren minder gelukkig. Nog wat gedronken met een paar andere Nederlanders en daarna toch maar wat slapen, in onze lakenzak. We vertrouwen de lakens van de guesthouse voor geen meter.

Maandag vervolgden we de reis met de boot naar Ban Huay Xay. Acht uurtjes later kwamen we er aan. Je kan de grens met Thailand gewoon zien liggen, aan de andere kant van de Mekong. Het dorp stelt niet veel voor, dient vooral als opstapplaats voor backpackers die naar Thailand gaan of uit Thailand komen. Wij verblijven hier twee nachtjes. Woensdag gaan we namelijk voor 3 dagen de jungle in voor de Gibbon Experience! Hier kijken we ontzettend naar uit!

Sabaidee! Wij vermaken ons hier wel.

1. Manon:
    13 december 2016
    Super leuk om te lezen jullie eerste verhaal. Een mooie start van jullie reis! Geniet van de gibbon experience!
  2. Wijnand Mennega:
    13 december 2016
    Jullie hebben al veel gezien,ik hoop dat je alles kunt bij houden en het zo blijft op schrijven.Ik zal het uitdraaien,en het zo goed kan blijven volgen.Geniet er van die wondere wereld.
  3. Annie Blaak:
    Leuk om te lezen.
    Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt in deze eerste week.
    Spannend zo'n dikke rat!!
    Veel plezier verder.
  4. Jenny:
    13 december 2016
    Wat prachtig en wat een mooie foto's! Fijne tijd bij de gibbons! X
  5. Bert:
    14 december 2016
    Mooi om te lezen. Sinds je weg bent Marc gaat het helaas weer erg goed met FC Twente:)