A day in the life

10 september 2017 - Jakarta, Indonesië

Het is alweer een maand geleden dat we wat hebben geschreven dus bij deze een update van onze reis!

Op zondag 13 augustus vlogen we vanaf Christchurch naar Sydney. Eindelijk weer richting de zon want daar waren we na de afgelopen (koude) maanden wel aan toe. Wat hebben we het toch zwaar ;). We vlogen super vroeg in de ochtend & kwamen dus engiszins gebroken aan in Sydney maar toch gelijk op pad! Lunch gehaald bij de super, de prijzen vallen hier mee in vergelijking met NZ dus dat is wel prettig. Lekker in de botanische tuin op een kleedje wat gegeten &daarna op de slippers de stad verkend. De eerste hoogtepunten zien we al op dag 1: The Opera House & The Sydney Harbour Bridge. Geweldig om deze nu eens in het echt te zien! We zijn 4 dagen in deze wereldstad en sjouwen er wat vanaf. We besluiten om naar het bekende Bondi Beach te gaan en maken een schitterende wandeling langs de kust bij Manly. We vinden Sydney beiden een super toffe stad! Op onze laatste avond hebben we een mini reunie met Harry. We hebben Harry op Rarotonga ontmoet & hij werkt momenteel in Sydney. We eten &drinken gezellig wat en praten over onze reisplannen, erg gezellig!

Op donderdag 17 augustus vliegen we door naar Cairns waar we op het vliegveld worden opgewacht door Jan & Jenny! Super leuk, maar ook bijzonder om elkaar weer te zien & dat nog wel aan de andere kant van de wereld. Ze vertellen vol enthousiasme over hun reis door Australie. Samen rijden we in hun gehuurde campertje naar Port Douglas. Marc ligt stiekem achterin op het bed achter de gordijntjes want er is voorin helaas maar ruimte voor 3. In Port Douglas hebben wij een tent gehuurd bij Dougies en J&J een plek om met de camper te staan. De eerste avond verloopt uiterst humoristisch want Jan kan zijn weg in het donker op de camping niet zo goed vinden. Het is dus een erg gezellige eerste avond samen. We zijn natuurlijk naar Port Douglas gekomen omdat we graag het Great Barrier Reef willen zien! Marc & ik wilen graag een hele dag op pad. Jan & Jenny besluiten om een half dagje te gaan. Wij besluiten onze trip te boeken bij Wavelength Reef Charters, deze trip wordt mede mogelijk gemaakt door Marc zijn ouders want ze betalen, super lief! :)

Op zaterdag 19 augustus is het dan zover, op onze 4 year anniversary gaan we een dag snorkelen in het Great Barrier Reef. Een mooie bijkomstigheid is dat ze hier prescription masks hebben. Dit zijn duikbrillen op sterkte dus dan kan ik ook wat zien onder water! We worden aan boord welkom geheten met een kop thee & krijgen te horen waar we vandaag heen gaan varen. We gaan op 3 verschillende plekken snorkelen. Als we de haven uit varen en net een eindje op weg zijn spotten we ook nog eens een walvis! Ditmaal zien we de Humpback Whale, in Kaikoura hebben de Sperm Whale gezien. Onze dag kan nu al niet meer stuk! Bij het eerste snorkelpunt krijgen we instructies over waar we allemaal mogen kijken. Ik doe mijn duikbril op en roep vol trots: 'I can see!'. Waarop een van de begeleiders roept: 'Yay for prescription masks!' Er gaat echt een wereld voor mij open als ik naar beneden in het water kijk. Geweldig om alle gekleurde vissen nu eens echt scherp te zien & de vormen van het koraal, schitterend! Na een uurtje dobberen gaan we weer verder, onze volgende stop is 'Turtle Bay'. Ik heb mijn zinnen gezet op het zien van tenminste 1 schildpad. Tijdens onze 2e snorkeluurtje volgen we de instructeur die ons langs de plekken leidt waar we grote kans op schildpadden hebben & daar is de eerste! Wat een ontzettend mooie dieren zijn het toch. Ze bewegen zich heel majestueus voort in het water, mijn dag is compleet. Later zien we nog 2 andere schildpadden & eentje laat zich graag filmen en fotograferen, geweldig! We krijgen tussendoor ook veel informatie van de crew over het rif wat erg interessant is. Bij het laatste snorkelpunt zouden we misschien kleine haaien kunnen zien, dit had Marc graag gewild maar ze laten zich vandaag jammer genoeg niet zien. We krijgen gedurende de dag na elk snorkel moment wat te drinken & te eten, prima geregeld zo’n tour! Ik kan dit aan iedereen aanraden om een dagtour te boeken bij Wavelength Reef Charters. We kregen aan het einde van de dag ook nog eens een USB stick met foto’s die de crew zelf die dag hebben gemaakt, super! ’s Avonds gaan we gezellig met z’n vieren uit eten om onze anniversary te vieren. In NZ hebben we voor elkaar een ring gekocht die we op deze dag aan elkaar geven, een dag om nooit meer te vergeten. Ook Jan & Jenny waren erg enthousiast over hun tour van die dag. De rest van onze tijd in Port Douglas spenderen we door naar een lookout te lopen en naar het strand te gaan.

Op zondag 20 augustus rijden we door richting Cape Tribulation. We komen onderweg langs een schitterende lookout & zien een Cassowary (Kasuaris) in het wild! Wat een geluk, komen we later achter. Bijzondere dieren. Wij slapen bij Cape Trib in een soort resort in een dorm en J&J staan op de camping naast ons. We besluiten hier om een flinke wandeling langs het strand te maken. Het is hier echt letterlijk ‘where the jungle meets the beach’. Heel mooi om te zien dat de jungle tot aan het strand reikt. Op de camping mogen we ’s avonds vuurtjes stoken dus dat doen we dan ook gezellig elke avond. Dit heeft wel als nadeel dat onze kleren gigantisch naar rook stinken. Op onze 2e dag hier nemen Marc &ik ’s ochtends een verfrissende duik in het zwembad. Op de terugweg naar onze kamer zien we een mega spin! Gefassineerd zitten we te kijken &dan zie ik ineens iets naast Marc naar benende vallen. Als ik omhoog kijk, zie ik dat de boom vol hangt met vleermuizen, in Australie ook wel flying foxes genoemd. Ze maken ook best wel wat lawaai. We gaan die dag ook nog een fruittasting doen bij een boerderij waar ze tropische vruchten verbouwen. We krijgen vruchten te proeven die je in Nederland niet snel in de supermarkt zou aantreffen en de meesten zijn erg lekker!

Op dinsdag 22 augustus laten we het mooie Cape Tribulition achter ons en rijden weer richting Cairns voor onze laatste avond met z’n vieren. Via de Mosmann Gorge rijden we terug. Hier zien we ook nog eens een vogelbekdier. Het dier dat Jan heel graag wat willen zien, maar uitgerekend hij degene was die net te laat was. Het schuwe beestje was zo snel weer weg. Op woensdag 23 augustus ontbijten we ’s ochtends voor het laatst samen & gaan we Jan & Jenny uitzwaaien op het vliegveld. We zijn weer met z’n tweetjes. We hebben een ontzettend leuke week gehad samen & het is gek om weer afscheid van elkaar te nemen. We hebben zelf nog 1,5 dag in Cairns & sjouwen wat langs de boulevard en door de stad. ’s Middags zien we het vliegtuig van J&J opstijgen en zwaaien we maar wat, wetende dat zij ons onmogelijk kunnen zien van zo’n afstand. Op donderdag vervolgen we onze reis, via Bali vliegen we naar Java. Het weer in Indonesie is een stuk warmer nog dan in Australie. Onze reis door Java begint in Surabaya. Achteraf gezien hadden we wat mij betreft hier ook wel 1 nachtje kunnen blijven want zo bijzonder is deze stad niet. Wat wel leuk is is dat iedereen ons overal erg vriendelijk begroet. Hoe vaak Marc wel niet ‘Hello mister!’ heeft gehoord. We vroegen ons echt af waar de toeristen zijn.We hebben de westerse toeristen op een hand kunnen tellen, en dat voor een stad met miljoenen inwoners. Kleine kinderen kijken ons met grote ogen aan iedereen kijkt je na. Erg bijzonder, dit hadden we niet verwacht op Java. Na Surabaya gaan we naar Malang. Dit is een veel leuker stadje. Hier zie je de Nederlandse invloeden goed terug uit de tijd van de VOC. Mooi om een stukje Nederlandse geschiedenis te zien zo ver van huis. Ze hebben in dit stadje ook een hele kleurrijke wijk ‘Jodipan’. We boeken hier ook een trip naar de Bromo vulkaan, een van de highlights van Java. Op dinsdag 29 augustus worden we om 00.30 wakker gemaakt met ‘Miss Petra, Miss Petra’, onze chauffeur staat een half uur te vroeg op ons te wachten. Snel onze spullen pakken en in de jeep naar de vulkaan. Na een bumpy ride komen we rond 3.00 aan in het pikkedonker bij het uitkijkpunt. De zon komt pas om 5.15 op! Het is best wel koud boven dus eenmaal bij de lookout doen we even 100 squads om warm te blijven. De zon komt langzamerhand op en de vulkaan laat zich zien, geweldig! Het is wel een ontzettend toeristisch gebeuren want we zijn omringd door heel veel andere touristen. Als we teruglopen naar de Jeep zien we dat er nog wel 100 andere Jeeps staan. We lunchen met schitterend uitzicht op de vulkaan &worden vervolgens naar de krater gereden. Hier klimmen we naar boven. Wat een gebulder komt er uit zo’n vulkaan. Wel heel mooi om het eens van dichtbij te bekijken. Op de weg terug rijden we ook nog langs een waterval en rond 13.00 zijn we weer terug bij ons hostel, tijd voor een middagdutje!

Na Malang gaan we voor een paar dagen naar Solo/Surakarta. Ik heb een vlog gemaakt over deze dag en deze staat op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mN3o247JsUk&ab_channel=PetraDekker Dan hebben jullie een beetje een idee hoe ons backpacker’s leven eruit ziet ;) Na Solo reizen we verder naar Yogyakarta. Zoals veel mensen al op internet hebben beschreven is dit mijn favoriete stad op Java. Ook hier vind je een stukje Nederlandse geschiedenis & waar deze stad voornamelijk om bekend staat zijn de twee meest bekende tempels: Borobodur & Prambanan. We besluiten om op eigen houtje (op de scooter) de twee tempels te gaan bezoeken. Helaas hadden we na een uurtje rijden al een lekke band, maar gelukkig stopten we precies bij een monteurtje. 15 minuten later en ongerekend 3 euro verder rijden we met een splinternieuwe binnenband verder richting de tempel. We laten ons niet zomaar kisten natuurlijk! Als eerste doen we Borobodur aan. Het stikt hier van de toeristen, niet normaal! Wat we ook veel meemaken hier op Java is dat de bevolking hier maar al te graag met ons op de foto wil. Zo ook bij de tempel wordt er regelmatig aan ons gevraagd of ze met ons op de foto mogen, we lijken wel celebrity’s! Na een aantal rondjes te hebben gelopen bij de tempel vervolgen we onze weg & willen we een kijkje nemen bij Mount Merapi. Helaas is het heel erg bewolkt & zien we niets van de vulkaan. We rijden verder naar de Prambanan tempel. We zijn beiden van mening dat we deze tempel mooier vinden dan de Borobodur. Als we de tempel in lopen worden we begroet door twee Indonesische meisjes die ons gratis willen rondleiden door de tempel, daar zeggen wij gierige Hollanders natuurlijk geen nee tegen! Ze geven ons allerlei informatie over de verschillende tempels & dat ze nog steeds bezig zijn met de herstelwerkzaamheden na een aardbeving in 2006. Ze vertellen ons dat er nog 120 tempels opnieuw gebouwd moeten worden & dat het nog 120 jaar gaat duren voordat de tempel weer in vol ornaat te aanschouwen is. Feitje: Prambanan is de grootste Hindoeistische tempel te wereld. De drie grootste tempels die er nu staan zijn gebouwd voor de goden: Shiva, Visnu & Brahma. Ik mag het Hindoeisme wel, zij geloven dat het vrouwelijk ras sterker is dan het mannelijke ;) Na wat rond te hebben gelopen rijden we door een megadruk Yogyakarta terug naar onze guest house. Ik denk oprecht dat de mensen hier hun rijbewijs bij een pakje boter krijgen want ze doen allemaal maar wat. Een ongeorganiseerde bende is het!

Na een paar geweldige dagen in Yogyakarta besluiten we dat we een beetje moe zijn van de steden & besluiten om naar een tropisch eiland te gaan! Karimunjawa here we come! Dit is echt een ontzettend goede beslissing geweest want we waren wel toe aan wat island time. We chillen hier heerlijk op het strand en gaan ook hier op snorkeltour. We betalen voor een hele dag 160.000 rp per persoon, dat is omgerekend een tientje! Geen geld &ook nu gaan we weer 3x snorkelen &naar een onbewoond eiland waar we lekker kunnen relaxen & een heerlijke lunch krijgen met gebakken vis. Helaas doen ze hier niet aan prescription masks maar we snorkelen 2 keer in ondiep water dus ik kan het mooie koraal gelukkig wel zien. We hebben een ontzettend leuke dag. Op het eiland eten we elke avond op de night market. Allemaal eet stalletjes waar je naar hartelust vis & rijst kunt bestellen. We sluiten elke avond ons diner af met een verse fruitshake,heerlijk! Op zaterdag 9 september laten we het paradijs achter ons en beginnen aan een helse trip naar Jakarta. We zijn de hele dag onderweg en komen midden in de nacht aan bij ons hostel. We zitten hier wel mooi in het centrum dus we zijn ook vandaag weer langs wat mooie Nederlandse koloniale gebouwen gelopen. We zijn hier nog 1 dagje & dan zit onze tijd in Java er alweer op! Komende dinsdag vliegen we via Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu, Maleisisch Borneo! Java was schitterend maar we hebben veel zin om de natuur van Borneo te gaan ontdekken.

The journey continuous!!

PS: Ons Indonesische toetsenbord doet niet altijd wat we willen. Sommige leestekens moet je er dus zelf bij bedenken ;). Doei!

1. Annie Blaak:
    10 september 2017
    Dag vakantiegangers! Wat weer prachtige verhalen met schitterende foto's.
    Fijn om ook te zien hoe jullie met J&J hebben genoten!
    Zij waren ook zeer enthousiast. En nu vol verwachtingen naar Borneo.
    Geniet ervan en ik zie uit naar de volgende berichten. Liefs van oma.
  2. Jenny en Jan:
    10 september 2017
    Prachtig, een herbeleving van een hele gezellige week! En wat hebben jullie na die tijd al weer veel gezien, geweldig!!!
  3. Henk de graaf:
    11 september 2017
    Hoi Marc en Petra,
    Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven.
    groeten van ons
  4. Marc & Petra:
    11 september 2017
    Bedankt voor jullie leuke reacties!:) groetjes!