River deep mountain high

15 juli 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Het is weer hoog tijd voor een update vanuit het schitterende Nieuw Zeeland. We zijn inmiddels alweer een maand aan het rondreizen op het Zuider eiland & verblijven momenteel bij ons 5e wwoof adres.
Op maandag 12 juni hebben we de ferry gepakt vanuit Wellington naar Picton. We hadden er goed weer bij & om 8 uur laten we windy Wellington achter ons, op naar een nieuw hoofdstuk in onze reis! Tijdens de tocht gaan we op het dek staan. We horen van een medepassagier dat hij 2 weken daarvoor wel 100 dolfijnen heeft gezien tijdens de overtocht, helaas zien we geen dolfijnen maar het uitzicht is prachtig! Rond de middag meren we aan in het pittoreske Picton. We vinden dat dit schattige kustplaatsje een mix is van Napier & Russel. Hier hiken we langs het water en hebben we een mooi uitzicht op de Marlborough sounds. We rijden naar Waikawa, ons eerste wwoof adres is bij Rob &Louise, een ontzettend aardig & gastvrij stel. We blijven hier 5 dagen & werken elke dag in de zon in de tuin. Het is hier winter maar daar merken we nog weinig van. Ze hebben een super mooi uitzicht vanaf hun balkon & we worden meer als gasten behandeld dan wwoofers. In onze vrije middagen gaan we wandelen & fietsen in de omgeving. Rob neemt ons ook een middagje mee in zijn Chevrolet Impala. Leuk feitje deze auto was in 1966 naar NZ geïmporteerd om the Queen Mother door NZ te rijden. Ik heb uiteraard zitten wuiven op de achterbank. We maken een stop bij de Moa brouwerij & de Wither Hills wijngaard voor een proeverij. Een geslaagde middag! We hebben veel rugby gekeken want de Lions Tour is op dit moment gaande in NZ. Voor de nono's onder jullie in rugby; dit houdt in dat een delegatie Britse & Ierse rugbyspelers 1x per 12 jaar naar NZ komen om tegen een aantal Nieuw Zeelandse clubs & uiteraard the Mighty All Blacks te spelen! Erg leuk om de rugby sfeer mee te krijgen &we kijken 3 wedstrijden bij Rob &Louise, we zijn hooked! Na 5 gezellige dagen nemen we afscheid, we hadden hier graag nog wat langer willen blijven maar we gaan verder de sounds in, op naar Cissy Bay!
Ons 2e adres is letterlijk in the middle of nowhere in de Marlborough Sounds. We slaan onze laatste kleine boodschappen in in het plaatsje Havelock voor we aan onze kronkelende weg naar Cissy Bay beginnen. Wederom weer een schitterende route & we stoppen dan ook meerdere malen om van het uitzicht te genieten & foto's te maken. Eenmaal aangekomen in Cissy Bay verblijven we bij Jeff & Caroline. Ze hebben een flinke lap grond 10 min rijden van hun huis waar ze varkens, koeien & een paard houden. We ontmoeten hier Vanessa, een Zwitserse die hier ook gaat wwoofen. Onze werkzaamheden hier is het voeren van de varkens & klusjes rondom het huis. Op een mooie dinsdagmiddag besluiten we om samen met Vanessa te gaan kayaken. Het is hier super mooi & we genieten van de omgeving. Onderweg zien we zeesterren &kwallen in het water, tot we een hoek om peddelen & in de verte beweging zien in het water, dolfijnen! Het zijn er een stuk of 6 en ze komen ons tegemoet zwemmen en zijn erg nieuwsgierig, ze zwemmen zelfs onder onze kayak door! Een zeehond komt ze vergezellen, wat een geweldige ervaring is dit zeg, we genieten vollop! Verder rijden we een middag naar French Pass waar we ook weer dolfijnen zien, ditmaal een stuk of 30, we vallen hier wel met onze neus in de boter! Omdat we hier zo afgelegen zitten mogen we ons eigen brood bakken, vooral ik heb het goed te pakken & bak er wat vanaf in een week tijd, weer een nieuwe hobby!
Na een week laten we de sounds achter ons & trekken we naar Nelson, hier verblijven we op Manuka Island bij Graham & Belinda een super actief stel met veel tips voor hikes & fietsroutes. Ook hier gaan we kayaken maar dit is iets minder spectaculair dan in Cissy Bay, ook het terug peddelen tegen de tijde in vind ik geen groot succes maar naderhand kunnen we er beiden om lachen.Vanuit hier besluiten we om een tweedaagse hike door het Abel Tasman National Park te doen. Belinda geeft ons de tip om er nog een nacht bij aan te plakken zodat we meer kunnen zien & zo geschiede. Op maandag 3 juli gaan we op pad. We hebben allebei onze grote backpack vol geduwd met eten & slaap spullen. We gaan in twee dagen een rondje lopen & beginnen bij Totaranui. Na een stormachtig weekend is het vandaag gelukkig droog. Tijdens onze wandeltocht komen we langs mooie stranden en natuur. Op Separation point, een punt waar we heen lopen gedurende onze tocht, zien we weer zeehonden. We hebben na een maand op het Zuider eiland al meer wildlife gezien dan op het Noorder eiland. Na een tocht van 5 uur komen we aan bij onze hut: Whariwharangi. De houtkachel wordt gelijk aangestoken want als de zon hier weg is koelt het snel af. We hebben de hut voor ons alleen vannacht & besluiten om een bed te bouwen voor de kachel. De volgende dag lopen we via de Gibbs Hill track weer terug naar de auto. Ondanks het schitterende uitzicht & de zon heb ik het zwaar. Een heuvel oplopen met een mega backpack vind ik niet zo leuk &mijn rug en schouders al helmaal niet. De weg naar beneden is gelukkig een stuk prettiger & we worden constant vergezeld door fantails. Dit vind ik toch wel Nieuw Zeelands schattigste vogeltje. Ze zijn niet bang & vliegen soms bijna tegen je aan wat resulteert in een paar goede foto's. We zijn beiden wel aardig kapot als we bij de auto aankomen maar de tocht gaat verder richting Collingwood. Onderweg maken we een korte stop bij de Pupu springs. Een rivier & beek met ontzettend helder blauw water. Na een nachtje slapen in een cabin op de camping in ieniemienie Collingwood gaan we naar Farewell Spit, hier lopen we langs het strand. Dit is een uitgestrekte zandduin van 35 km, het meest noordelijke puntje van het Zuider eiland. Iets verderop zit Cape Farewell waar we ook een kijkje nemen, een gigantische rots bij de kust. Vervolgens gaan we nog naar Wharariki beach. Dit is een heel mooi uitgestrekt strand met flinke rotsen. Hier zijn er wat baby zeehondjes aan het spelen & sommige toeristen komen wel heel dichtbij. Op de terugweg naar Nelson pakken we de Wainui Falls ook nog even mee. Veel gezien de afgelopen 3 dagen. Al met al zijn we 2 weken op Manuka Island geweest & hebben veel werk verricht. Op zaterdag 8 juli rijden we verder & nemen we afscheid van Graham & Belinda, we hebben hier een leuke tijd gehad & een er slaap adresje in Greymouth aan overgehouden. We hebben namelijk kennis gemaakt met John & Debby tijdens ons verblijf in Nelson &we worden uitgenodigd om bij hun te komen als we in de buurt zijn, super!
We gaan 2 nachtjes in onze auto slapen. We rijden eerst naar de Nelson lakes met de filmmuziek van LOTR op de achtergrond, tijdens het rijden kijk je hier al je ogen uit! We overnachten op een camping in Reefton. Na het eten gaan we naar de plaatselijke kroeg om de laatste wedstrijd van de Lions Tour te kijken, helaas eindigt het in een gelijkspel een beetje een anticlimax. De volgende dag rijden we verder langs de West Coast van het Zuider eiland. We passeren het stadje Greymouth. Feitje: Greymouth is met 13.000 inwoners de grootste stad van de regio West Coast, dit is 40% van de bevolking van deze gigantische regio! We rijden naar de Pancake Rocks, dit is een behoorlijk toeristische attractie, er staan hier veel bussen en auto's. De rotsen zijn in laagjes opgebouwd wat bijzonder is om te zien. We slapen die nacht in Ross, wederom weer een klein plaatsje. De camping heeft een kroeg met een mega haard waar we ons warmen voor we de nacht doorbrengen achterin onze auto.
Ons 4e wwoof adres is in Hari hari, we verblijven hier 3 dagen bij Dan, Kath, Shea & Dylan. We kunnen ons hier helaas niet zo nuttig maken als we willen & we hebben niet zo'n klik met dit gezin. We realiseren ons wel dat we zeker niet mogen klagen met de hosts die we tot nu toe hebben gehad! We zien op onze vrije uren nog wat van de omgeving maar vinden het wel prima om weer verder te gaan. Wat wel leuk is dat Dan een echte Wildman is, hij houdt van jagen. Ook hier ontmoeten we weer een stel waar we bij mogen komen logeren als we in de buurt zijn, ditmaal bij Dunedin.
Onze volgende bestemming: Wanaka! Via de gletsjers maken we er een dagtrip van om naar Wanaka te rijden. Bizar om bij de gletsjers te zien dat ze zo gigantisch zijn geslonken, zonde van dit natuurschoon. We maken een wandeling naar de Franz Josef Glacier &bekijken de Fox Glacier van een afstand. Wanneer we verder rijden komen we in het mini plaatsje Makaroa stil te staan met een bijna lege tank & het tankstation is al dicht! Er is hier werkelijk niets &we willen de nacht hier niet doorbrengen, gelukkig is daar onze redding! Een aardige mevrouw gooit speciaal voor ons de pomp open zodat we de tank kunnen volgooien, met een gerust hart vervolgen we onze weg richting Wanaka. We komen aan in het donker maar desondanks ziet het er nu al super gezellig uit! We verblijven hier bij Steve, hij woont 20 min rijden vanaf Wanaka & ook hier mogen we weer in de tuin aan de slag! Steve geeft ons genoeg tips om activiteiten in de omgeving te ondernemen, waaronder veel hikes. Gisteren zijn we in het licht naar Wanaka gereden om de beroemde Wanaka tree te zien die in Wanaka Lake staat. Vandaag hebben een klim gedaan bij Hawea lake, schitterend! We blijven hier een aantal dagen & daarna moeten we nog even zien waar de reis heen gaat. Weer veel gezien de afgelopen weken!
Omdat we zoveel tijd hebben lezen we erg veel, onze favoriet van het moment is Jo Nesbo, we hebben al aardig wat boeken gelezen over detective Harry Hole, een aanrader voor de boekenwurmen onder jullie ;)   De tijd gaat hier onwijs snel! Over een maand gaan we in Christchurch Peter & Laura-Jean opzoeken, familie van Petra. Op 13 augustus vliegen we naar Australië waar we een weekje samen met Jan & Jenny gaan reizen, kortom veel leuke dingen in het vooruitzicht!

1. Jenny en Jan:
    15 juli 2017
    Geweldig!!! Het blijft facinerend wat wat jullie allemaal beleven. En onze ontmoeting in Australië komt nu ook dichterbij
  2. Jenny:
    15 juli 2017
    en daar hebben we heel veel zin in!!! Mooi verhaal en wat een prachtige foto's
  3. FROUWK EN Wijnand:
    15 juli 2017
    Hallo, we hebben weer heel wat te lezen om van te genieten. Leuk hoor , en wat een mooie foto s. Heerlijk om jong te zijn en zoveel van de wereld te kunnen zien. Gaan morgen naar Dalfsen.... groetjes
  4. Henk:
    15 juli 2017
    Schitterend Marc en Petra. Daar doe je het voor ! Geniet iedere dag van de prachtige natuur en de schitterende mensen down under !
  5. Marloes De groot:
    16 juli 2017
    Super leuk om weer te lezen!!! Have fun
  6. Willy:
    16 juli 2017
    fantastisch Marc en Petra, wat maken jullie toch veel mee en wat een prachtige natuur, dit is echt genieten
  7. Annie Blaak:
    17 juli 2017
    Dat was weer genieten van jullie verhaal plus foto's. Fijn om gisteren even weer in
    Dalfsen te zijn. Nog even.... en dan zien jullie Jan en Jenny. Veel plezier met elkaar en het allerbeste voor jullie! Liefs van oma.