Het is hier heerlijk!

21 januari 2017 - Tairua, Nieuw-Zeeland

Tijd dat we weer wat van ons laten horen. Afgelopen weken hebben we heel veel dingen gedaan en ondernomen. Zo hebben we onze eerste eigen auto gekocht! Henk heeft ons hierbij geholpen. We zijn op een dag naar Hamilton gereden en hebben bij verschillende dealers en auto auctions gekeken. Bij Auto Auctioneers zagen we een 'beauty': een Mitsubishi Chariot Grandis uit 1998. Een stationwagen met heel veel ruimte. Lage kilometerstand en de auto zag er nog prima uit, dus hebben we maar een bod gedaan, en dit bod werd geaccepteerd! Beter! Abonnementje afgesloten bij de Nieuw Zeelandse ANWB en we're good to go. Eigen vervoer hebben is hier essentieel, anders ben je altijd van anderen afhankelijk. Direct de 2 achterbanken eruit geschroefd en een plank achterin gemaakt. Henk en Jacky hadden nog een matras over, en de rest vande benodigdheden hebben we zelf gehaald bij (kringloop)winkels.

Sinds we die auto hebben gekocht hebben we diverse leuke uitstapjes gedaan. Zo zijn we de als eerste richting Raglan gereden. Dit surfersplaatje ligt aan de westkust. Ze rijden hier in NZ links en het stuur zit aan de rechterkant dus dat was wel even wennen. Goed om te kunnen oefenen. Onderweg naar Raglan kwamen we langs de Bridal Veil Falls, prachtige hoge waterval in een groen en sprookjesachtig landschap.

Daarnaast zijn we een dag met Linda en haar twee zoontjes Eli en Asher naar de blue spring geweest. Dit is een riviertje niet ver van Cambridge waar ze mineraalwater uit halen en verkopen. Bizar helder water en zo mooi! Vroeger mocht je hier ook zwemmen maar we snappen wel dat ze dit niet meer willen hebben. Uurtje rondgelopen en mooie foto''s gemaakt.

Afgelopen maandag gingen we voor een dag naar Rotorua. Dit stadje ligt op een uur rijden van het huis van Henk en Jacky en staat bekend om de geothermische activiteit. Overal in en rondom het stadje vind je geisers, rookpluimen, modderpoelen en kokend water. Het stinkt er gigantisch naar zwavel maar dat mag de pret niet drukken. Wij gingen naar Wai-o-tapu, een dorpje vlak onder Rotorua voor een paar uur vermaak in een thermische 'wonderland'. Prachtig! Heel veel diverse kleuren in het water, overal damp en kokende modder. We begonnen de dag met een bezoek aan de Lady Knox geiser. Na een praatje en welkom in alle verschillende talen die hij kon bedenken wekte de Maori medewerker van het park de geiser tot leven. Hij zong liedjes in Maori taal en bracht een offer aan de geiser. We konden niet zien wat maar hij gooide iets in de krater waardoor binnen no time de geiser een straal kokend water tot zo'n 10 meter hoog spoot. Cool dat natuurgeweld.

Na zo'n 3 uur in het park te hebben rondgelopen gingen we buiten het park onze lunch opeten . Na de lunch zochten we een gratis hot pool op, vlak buiten het park. Even lekker in het warme water gezeten. Die middag hebben we rondgekeken in Rotorua zelf. Leuk stadje.

Voor het avondprogramma hebben we een bezoek aan een Maori dorpje geboekt. Om 7 uur moesten we bij het kantoor van Tamaki brothers zijn en werden we met een bus naar het dorp gebracht. Onze enthousiaste  buschauffeur Wallace leerde ons op de heenweg wat Maori woorden en vertelde ons wat er ging gebeuren. We kregen een chief die de chief van de Maori's zou begroeten. Daar aangekomen werden we welkom geheten door een intimiderende groep Maori's. Luid schreeuwend en zwaaiend met hun speren renden ze rond onze chiefs. Deze moesten op hun beurt een offer accepteren. We werden na de officiële ceremonie welkom geheten door de Maori chief met de voor ons inmiddels bekende woorden: Kia ora. Het bezoek was informatief, inspirerend en informeel. In 1,5 uur leerden we veel over de gebuiken, het geloof en de leefstijl van de vroegere Maori stammen. Zo mocht Petra meedoen met een spelletje poi, slingeren met een bal aan een koortje, en heb ik meegedaan aan mijn allereerste haka. Moeilijk! Na de kennismaking met hun gebruiken  trakteerde  de Maori's ons op liederen en dans, met een goed uitgevoerde en intimiderende haka van de Maori mannen, en daarna was het tijd voor het avondeten. Een traditionele hangi. Hierbij wordt vlees en groente een paar uur gestoofd in een grondoven tussen hete stenen. Na het eten bracht Wallace ons terug. Iedere nationaliteit in de bus moest op aangeven van onze chief een liedje zingen. Wij waren de enige twee Nederlanders, maar toch schalde Bloed, zweet en tranen hard door onze bus. Ik had liever Een man in het bos van Alfredo Vandango gedaan maar Petra kende deze helaas niet. De meeste andere nationaliteiten waren met veel  meer maar niemand durfde echt hardop te zingen. Hebben we wel goed gedaan dus;). Super avond gehad, hadden we echt niet willen missen. Leuk om nu wat meer te weten over de oorspronkelijke bewoners van NZ.

Na deze dagtripjes is het tijd voor een road trip! Op 18 februari vliegen we voor 11 dagen naar Rarotonga, en voor die tijd willen we graag naar Northland, de noordelijkste provincie van NZ. Henk en Jacky boden ons aan om nog een paar dagen in de Coromandel, in hun vakantiehuisje, te slapen dus daar zijn we nu! Eerste dag naar Hot Water Beach geweest. Hiervoor neem je zelf een schep mee en kan je je eigen spa pool graven. Het water was echt te warm op sommige plekken. Het was er best druk maar toch leuk om eens gezien te hebben. Het vakantiehuisje zit in Tairua, aan de oostkust van de Coromandel. We willen natuurlijk ook eens wat verder noordelijk kijken, en daarom hebben we gisteren onze spullen gepakt en zijn we richting New Chums Beach gereden. Hier hebben we afgelopen nacht voor het eerst in onze auto geslapen. Prachtig uitzicht vanaf de camping. Petra vond het helemaal geweldig om in de auto te slapen, dus dat gaan we zeker nog wel vaker doen. Vandaag maken we het rondje af en gaan we terug  naar 'the bach'. Waarschijnlijk rijden we zondag of maandag verder richting Northland. Hier zullen we voor het eerst gaan wwoofen. In ruil voor vier of vijf uur werk op een boerderij krijgen we een slaapplaats en eten. Erg veel zin in!

1. Annie Blaak:
    23 januari 2017
    Fijn om op de hoogte te blijven!
    Wat een energie hebben jullie.
    Geweldig om zo te genieten.
    Prachtig en liefs uit Appingedam!
  2. FROUWK EN Wijnand:
    23 januari 2017
    wat weer een belevenissen, en dat mooie weer. Heerlijk om afgunstig van te worden met de kou hier. Rechts achter het stuur moet ook even wennen he. Ik geniet met jullie mee, liefs oma de Raaf en Wijnand