Aotearoa

10 januari 2017 - Cambridge, Nieuw-Zeeland

Hallo lieve mensen in het verre Nederland! Wij vertoeven nu heerlijk in het huis van Henk & Jacky, de oom en tante van Petra. Op 5 januari vertrokken we heel vroeg, om 6 uur, vanuit Hanoi naar het vliegveld. We vlogen met AirAsia naar Kuala Lumpur, Maleisië. De dagen na oud & nieuw hebben we gebruikt om Hanoi te bekijken. 1 en 2 januari waren we allebei niet fit. Ook veel geluierd en gelegen die dagen. Uiteindelijk toch nog erop uitgetrokken voor een flinke wandeling door de stad. Zo zijn we bij het Mausoleum van Ho Chi Minh geweest. Bijzonder en indrukwekkend hoe deze man hier nog steeds wordt aanbeden. Ze zien hem echt als de verlosser van Vietnam. Het was totaal onverwacht niet druk bij het Mausoleum,  dus binnen een half uur liepen we er doorheen. Marc is in 2009 met vrienden bij het Mausoleum van Mao geweest in Beijing. Daar stonden ze 2,5 uur in de rij, dus dit was een dikke meevaller. Er werd van iedereen respect gevraagd voor het lichaam van Uncle Ho. Dit deden de guards op een normale en rustige manier. Heel anders dan de Chinezen. Vietnamesen zijn vriendelijke en rustige mensen. Het Ho Chi Minh-museum hadden we wel over kunnen slaan. Dit was niet heel bijzonder & een beetje zonde van ons geld...

De avond van 4 januari begon het te kriebelen: we gaan morgen naar Nieuw Zeeland! Dat we nog een volledige dag in Kuala Lumpur hadden vergaten we voor het gemak maar even. We hadden er allebei gewoon erg veel zin in. Vooral Marc kon niet wachten om in NZ te zijn. Om 13:15 uur op 5 januari landden we in Kuala Lumpur. Dit kunnen we in twee zinnen omschrijven: hier hebben ze de shopping mall uitgevonden en het was errug warm die dag. Maar een bezoekje gebracht aan de Petronas Towers en daar ter plekke geluncht. Ook inkopen gedaan voor in het vliegtuig. We hadden een zoals wij dat noemden 'cheapass flight' van AirAsia dus voor alle extra service moesten we betalen. Dan maar zelf wat te eten en drinken meenemen;).

Om 23 uur vlogen we weg uit KL. Op naar het zuiden! Na 8 uur vliegen hadden we een transit op Gold Coast, Australië van een uur. Heel raar, vliegtuig uit, alles weer door de scanner, water dat we aan boord hadden gekocht moesten we opdrinken terwijl het flesje nog dicht zat. Vervolgens mochten we door, flesje weer vullen bij de wc en weer plaatsnemen in hetzelfde vliegtuig. Onnodig allemaal, maar toch ff de benen gestrekt. Na 3 uur vliegen waren we er: Auckland! De douane deed vele malen minder moeilijk dan we hadden verwacht, dus een half uur na aankomst liepen we naar buiten. Renee, nicht van Petra, stond ons al op te wachten.

Renee bracht ons gelijk het goede nieuws dat we naar 'the batch' gaan. Dit is het vakantiehuisje van Henk & Jacky, in het prachtige Coromandel Peninsula. Na zo'n 2 uur rijden komen we aan &kunnen we gelijk aanschuiven. Emily, andere nicht van Petra, had heerlijk voor ons gekookt. Na het eten nog even naar het strand gelopen, super mooi! Wakker kunnen blijven tot half 11, de jetlag valt nog mee.. De volgende dag heeft Renee ons meegenomen naar Cathedral Cove. Wederom een schitterend strand met een grote rots waar je doorheen kunt lopen. Helder blauw water &een wit strand, geweldig! Daarna in het nabijgelegen stadje Hahei, op het strand Fish and Chips gehad.  We love NZ already! Bij terugkomst  is Mike, man van Emily, ook in het huisje. Ze hebben twee kindjes, Noah & Lark. Ook zijn er vrienden van hun in het huisje, een drukke bedoeling dus! Marc gaat 's Avonds met de boys vissen & vangt als enige een waardige snapper! Om 00.00 is het zover, Petra haar 29ste verjaardag!! Gezellig wat gedronken & wat kaartspelletjes gespeeld maar om half 1 is het tijd voor bed. Weer een jaartje ouder...

De volgende dag neemt Renee ons mee naar het huis van Linda,  nog een nicht van Petra. Hier hangen de slingers al klaar & krijgt Petra een typische NZ movie cadeau. Na de lunch is het tijd voor de overheerlijke chocoladetaart die Linda heeft gemaakt, yummie!! Daarna nog even een cider gedronken bij Good Union in Cambridge. Dit is een kerk die ze hebben omgebouwd tot restaurant /bar.

's Avonds wederom weer heerlijk gegeten &daarna naar het huis van Henk & Jacky gereden. Wat een mooi huis & plekje hebben ze! Zij zijn maandag weer teruggekomen van hun reis naar Nederland. Hier hebben we vooral onze slaap ingehaald & naar de shopping area van Hamilton geweest. We hebben gisteren een joint account (jaja!) geopend bij Bank of New Zealand & gezellig met de familie gegeten. Verder is Marc samen met Henk druk aan het zoeken naar een auto voor ons. We hebben echt een auto nodig hier om zelfstandig op pad te kunnen gaan. Ook hebben we besloten dat we veel willen gaan WOOFEN. Working On Organic Farms. We werken dan voor 4 uur per dag voor onderdak & eten, zo hopen we de kosten een beetje te kunnen drukken :)

Ka kite ano!

1. Annie Blaak:
    10 januari 2017
    Nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Petra!
    Leuk om dit met fam. ver weg te vieren.
    Veel plezier verder!
    Groetjes van oma.
  2. Marit:
    10 januari 2017
    Klinkt allemaal heerlijk en super!!
    Volop aan het genieten dus. Hopelijk lukt het vinden van een auto snel. Ben heel benieuwd naar dat werken op die Farms.
    Genieten daar samen!! Liefs
  3. Jenny en Jan:
    11 januari 2017
    Blijft echt leuk om jullie zo te volgen!! Volop genieten als "tegenvoeter" :-)
    Mooi blijven schrijven en vooral genieten. xx