Road to Mandalay

30 oktober 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Mingalaba!

Het Azië-avontuur zit er alweer op en we zijn weer terug in Nieuw Zeeland! We hebben 3 hele mooie weken gehad in het niet zo toeristische Myanmar. Toeristen zijn sinds 2010 pas welkom & dat is wel te merken want er zijn niet super veel hostels te vinden dus hebben we voornamelijk in guest houses en hotels geslapen.
Onze reis begon in de voormalige hoofdstad, Yangon (of Rangoon). We blijven hier maar 2 nachten. Het was een feestdag toen we hier aankwamen, full moon. Dit betekende dat er 's avonds duizenden kaarsen worden aangestoken bij de gouden Swe Dagon Pagoda. Overdag viel het weer wat tegen: regen! Gewapend met onze regenjas gaan we op pad!  We lopen naar een pagoda &krijgen allebei een bosje bloemen in de handen gedrukt. Hier moet voor betaald worden dus we kopen er één. We hebben beiden geen idee waar we dit bosje neer moeten zetten maar een vriendelijke meneer geeft ons uitleg. Als je een offer brengt aan Boeddha moet je dit bij de dag doen waarop je bent geboren. In mijn geval is dit donderdag, de dag van de rat, heb ik weer.. Ik plant mijn boeketje netjes in een vaas &gooi 5 bekertjes heilig water over de Boeddha. We zoeken Marc zijn dag ook op: woensdag ochtend, de witte olifant, hij heeft wat meer geluk qua dieren. Ook hij gooit water over de Boeddha. Het bijzondere is dat de week van de Boeddhisten uit 8 dagen bestaat. De woensdag is in twee dagen opgedeeld. Op wat mooie pagoda's na is Yangon niet heel bijzonder, vooral gewoon een grote vieze stad. De Shwe Dagon pagoda is wel schitterend met al die kaarsjes. We voelen ons hier weer celebrity's, mensen staan in de rij om met ons op de foto te gaan. Wij maken van de gelegenheid gebruik & gaan met wat monniken op de foto!

Na Yangon pakken we de VIP bus naar Mandalay. Zo'n luxe bus hebben we nog nooit gehad. Er staan maar 3 stoelen naast elkaar, we kunnen languit liggen & we hebben zelfs een entertainment set dus kijken een filmpje. Wat wel bijzonder is dat ze tijdens een nachtrit flesjes energiedrank, met de naam: 'speed', uitdelen. Prima ritje gehad! In Mandalay lopen we naar Mandalay Hill. Dit is een heuvel met een pagoda op de top & het uitzicht vanaf the hill is prachtig! We blijven hier maar 1 nachtje maar komen later nog wel terug. Vanaf Mandalay stappen we in een shared taxi naar Pyin Oo Lwin. Dit is een klein bergdorpje& de rit hiernaartoe is al mooi. Hier lopen we op onze eerste dag naar de botanical garden. Als we net met ons boek op een bankje willen neerstrijken begint het keihard te regenen &onweren. We schuilen wat bij een eettentje &laten ons daarna terug brengen op de scooter. Op dag twee huren we zelf een scooter &gaan op pad om watervallen te bekijken. De omgeving is super groen, dit komt omdat we aan het einde van het regenseizoen zitten al regent het nu ook nog regelmatig. Onze eerste stop is de Dee Dote waterfall. We parkeren onze scooter &sjouwen een eindje naar boven. We zijn de enigen bij de waterval &nemen een verfrissende duik in het water. Op internet stond dat het water mooi blauw zou zijn, helaas is dat nu niet het geval vanwege de regen, maar het is wel een welkome afkoeling. We rijden terug &het begint weer te regenen, we schuilen bij een eettentje &bestellen wat te eten. De mensen hier kunnen geen Engels dus het is een verassing wat we voorgeschoteld krijgen, het smaakte prima! We rijden langs het station want we pakken de volgende dag de trein richting Hsipaw. Nadat we plekken hebben gereserveerd rijden we richting de Anisakan waterfall, wow wat was die mooi zeg! Het was zeker de moeite waard om hier helemaal heen te lopen. 'S avonds eten we op de night market, ze houden erg van gefrituurd voedsel &we proberen verschillende dingen, over het algemeen vinden we het eten in Myanmar erg lekker!

De volgende dag pakken we de trein naar Hsipaw. Omgerekend hebben we €1,5 p.p. betaald voor een treinrit van 7 uur in de 'upper class'. We hebben ervoor gekozen om met de trein te gaan omdat deze over de meer dan 100 jaar oude Gokteik Viaduct rijdt. Dit is een gammele brug die de trein  over een vallei voert. Best wel spannend zo'n ritje maar we hebben het overleefd &het uitzicht over de vallei was erg mooi. In Hsipaw blijven we 2 nachten, ook hier gaan we weer op zoek naar een mooie waterval. Na eerst kats verkeerd te zijn gelopen &midden tussen het graan uit te komen, vinden we na een dik uur lopen de waterval, schitterend! De wandeling was erg mooi & alles is hier super groen. Wederom zijn we de enigen & eersten bij de waterval en nemen een duik. De gemiddelde temperatuur is dagelijks rond de 30° dus daar krijg je het wel warm van als je een eindje aan het sjouwen bent.
Na Hsipaw pakken we de bus terug naar Mandalay, hier willen we de U-bein brug nog gaan bekijken, daar was het de vorige keer niet van gekomen. Als we met de taxi naar ons hotel worden gebracht zien we dat het wel aardig heeft geregend sinds wij uit de stad zijn vertrokken. Het lijkt wel alsof we op een boot zitten als we door de straten rijden, zo hoog staat het water! Als we tijdens zonsondergang naar de brug willen regent het helaas ook, de foto's zijn hierdoor wat grijzig.

We laten Mandalay voorgoed achter ons en gaan naar Monywa. Dit stadje staat bekend om 's werelds hoogste staande Boeddha (116 meter) & ze hebben hier een tempel met 500.000 boeddha's! We huren weer een scooter en rijden langs alle highlights van het stadje. We rijden er wat vanaf met de scooter, al varieert de prijs wel per plaats. In Monywa was de prijs helemaal bijzonder, voor 5 uur gebruik betaal je 7.000 kyat, dat is omgerekend €4,35. Als we de scooter 10 uur wilden huren moesten we 15.000 kyat betalen! Hier gingen we uiteraard niet mee akkoord als knieperige backpackers dus hebben we de scooter 2 keer 5 uur gehuurd, scheelt toch weer zo'n €0,60. Daar doen we het voor, kunnen we 's avonds wat gefrituurd voedsel halen op de night market.

Na Monywa gaan we met de bus naar Bagan, ik denk dat de meesten van jullie Myanmar voornamelijk kennen door dit tempelcomplex. Dit is één van de toeristische trekpleisters van het land. We verblijven hier 3 dagen &zien 2 keer de zon ondergaan & 1 keer de zon opkomen. Het is een schitterende plek om (wederom) op een scooter doorheen te rijden. Het weer zit ons hier erg mee, op de dag dat we weer verder trekken regent het. De dagen voor wij in Bagan waren had het ook flink geregend waardoor alles super mooi groen was! Om een beetje een idee te krijgen van onze tijd daar wil ik jullie naar het filmpje van Bagan verwijzen. Op de tweede avond ontmoetten Coen en Ilona. Coen komt ook uit Dalfsen en ze zijn net begonnen met hun reis van 6 maanden. Marc zag toevallig op Facebook dat ze in Bagan waren dus eten en drinken we die avond samen. Super gezellig! En leuk om weer eens met 'bekenden' af te spreken.

Na Bagan reizen we af naar Kalaw, hier hebben we een driedaagse hike gedaan naar het Inle lake. Ik denk dat dit voor ons beiden het hoogtepunt was in Myanmar. Ons hike groepje bestond uit een Frans stel, een Hongaars stel & een Frans meisje. Onze gids heette Sunny & kon ons veel vertellen over de omgeving & de bevolking. Op de eerste dag begon het een beetje te regenen maar na de lunch hebben we zon gehad. We liepen langs Chili & sesamzaad velden waar we uitgedaagd werden om Chili' s te proeven. Het landschap was prachtig! Onze eerste nacht sliepen we in een klein dorpje bij lokale bevolking in een bamboe huisje. Op dunne matrasjes naast elkaar in de woonkamer. Na het avondeten konden we via onze gids nog wat praten met de bewoners van het huis waar we sliepen. Een hele toffe ervaring & zoals we continue al hadden ervaren, de mensen hier zijn heel vriendelijk. Na een redelijke goede nachtrust  & 's nachts een staar wedstrijdje te hebben gespeeld met spin 'Jeff ', tijdens het toiletbezoek, gaan we verder op pad!
Op de tweede dag lopen we de meeste kilometers: 21. De stemming zit er goed in & hebben een leuke gezellig groep. Sunny komt ook meer los & komt met de één na de andere riddle (raadsel). We vermaken ons goed &kijken wederom onze ogen uit tijdens het lopen. De tweede nacht slapen we in een klooster. De kleine monniken begroeten ons bij aankomst. Het eerste wat ik check of er hier een betere douche is want dat was na dag één niet mogelijk. Er is een grote bak water met een muur er omheen. De andere meiden en ik eigenen ons één gedeelte toe en we gooien emmertjes water over ons hoofd. Provisorische douche, maar toch heerlijk verfrissend! Als iedereen zich heeft opgefrist gaan we op zoek naar de befaamde 'secret monastery bar'. Hier drinken we gezellig wat biertjes samen tot Sunny ons komt halen voor het diner. Het eten is zoals de eerste avond weer heerlijk. We kletsen nog wat & gaan daarna slapen. Om 4 uur 's ochtends worden we gewekt door de monniken die aan het zingen zijn. Leuk gezicht om al die jonge monnikjes te zien. Na het ontbijt maken we ons op voor onze laatste dag sjouwen. Onze gids heeft er vandaag een beetje moeite mee want hij heeft te diep in het glaasje gekeken de avond ervoor. Met een brak hoofd slentert hij wat achter ons aan & roept instructies naar ons. De sfeer in de groep zit er nog steeds goed in maar de laatste paar kilometers zijn zwaar. Het zonnetje is heerlijk gaan schijnen maar mijn benen hebben er niet zoveel zin meer in. Na 5 uur lopen komen we bij onze laatste lunch bestemming aan. Heerlijk om even te kunnen zitten & om wat te eten. Na de lunch nemen we afscheid van Sunny, wisselen contact gegevens uit met de rest van de groep & we worden met een bootje naar het plaatsje Nyaung Shwe, dat aan het Inle Lake ligt, gebracht. We checken in, nemen een welkome douche en ontmoeten ons clubje 's avonds om wat te eten & emmers cocktails te drinken. Het was super gezellig maar de dag erna heb ik er behoorlijk wat moeite mee. Ze zeggen wel eens dat hoe ouder je wordt hoe heftiger de katers zijn. Ik kan dit als bijna dertiger bevestigen, pfieuw... Maar goed de reis gaat weer verder; na een nachtelijke busrit van 16 uur komen we aan in Hpa-An. Tijdens de hike hebben we hier van de anderen goede verhalen over gehoord. Hpa-An is een klein plaatsje omgeven door een aantal bergen. We zijn hier om Mount Swegabin te beklimmen. Dit doen we tijdens onze tweede dag, het is een flinke klim & na ruim 1,5 uur klimmen bereiken we de top! Boven op de top staat wederom een klooster en een aantal pagoda's. Zoals ik al vaker heb laten weten in deze blog; het uitzicht is schitterend! Het was de klim & de 3 dagen spierpijn meer dan waard! Dit was helaas de laatste highlight van Myanmar. Wat een prachtig land is het. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij, en ondanks meerdere waarschuwingen en zorgelijke berichten over de veiligheid in het land hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld.

Via Kuala Lumpur & Gold coast zijn we terug gevlogen naar Christchurch. Bij Gold coast (Australië) hebben we nog even wat zon  gepakt op het strand van Surfers Paradise voor we verder vlogen naar Nieuw Zeeland. Nu hebben we er alweer een weekend opzitten op het Zuider Eiland. We hebben afgelopen weekend een autorit gemaakt van Christchurch naar Greymouth, we reden via Arthur's Pass, een super mooie route. We hebben een hele mooie tijd gehad in Azië maar we vinden het ook weer erg leuk om terug te zijn in NZ. We hebben twee nachtjes in Greymouth geslapen bij mensen die we op ons wwoof adres in Nelson hebben leren kennen. Heel gastvrij &aardige mensen. We hebben ook weer prachtige natuur gezien hier & we kunnen wel zeggen dat NZ een speciaal plekje in ons hart heeft. We zijn weer in Christchurch bij mijn neef Peter & zijn vrouw Laura-jean. Later deze week zullen we onze weg verder naar het zuiden vervolgen om de rest van het Zuider eiland te bezichtigen.

Ik wil deze blog afsluiten met een mededeling. Marc & ik hebben het er over gehad wat we na ons jaar NZ willen doen &we willen nog niet naar huis. We hebben afgelopen vrijdag een working holiday visa voor Australië aangevraagd & we hebben bericht gehad van de immigratie; we mogen een jaar naar Australië! Onze reis is voorlopig nog lang niet afgelopen & onze blogs dus ook niet. We weten nog niet precies waar we in Australië willen beginnen, we zitten te denken aan Melbourne of Sydney. Ik heb ooit geroepen dat ik graag eens op de Australian Open zou willen werken dus dat zou betekenen dat we ons avontuur in Melbourne beginnen maar dat moeten we nog even uitzoeken.

Nou tot zover weer onze belevenissen vanaf de andere kant van de wereld! :)

1. Annie Blaak:
    31 oktober 2017
    Lieve Marc en Petra. Wat weer een prachtig verhaal en mooie plaatjes. Super! Het valt me op dat jullie zoveel lieve, aardige mensen ontmoeten. Ik kan me voorstellen dat jullie nog wel een poosje willen blijven. Je hebt nu de kans. Geniet ervan. Graag tot een volgend bericht. Liefs van oma.
  2. Jenny:
    31 oktober 2017
    Mooi hoor!
    Lekker nog een (half) jaartje genieten daar😉!!!
  3. Coen:
    2 november 2017
    Zoals beloofd, jullie hebben er 2 trouwe lezers bij. Heel leuk en herkenbaar om te lezen :-) groetjes vanuit de homestay ergens tussen Inle en Kalaw!