Summer in the city

12 februari 2018 - Melbourne, Australië

Hallo lieve vrienden en familie. De groetjes van ons uit nog steeds zonnig Melbourne! We hebben wel met jullie te doen hoor, daar in de kou. Voor ons is het 'gewone' leven nu ook echt begonnen. Ik werk 40 uur per week in de keuken bij Ascot Foodstore, als chef. Leuke tent, behoorlijk chique wel met mooie gerechten voor ontbijt en lunch. Ben je nou benieuwd hoe dat eruit ziet? Kijk dan even op het instagram account van het café. Petra heeft een baan als support person voor een invalide vrouw. Ze helpt deze vrouw 's ochtends heel vroeg uit bed en 's avonds weer in bed. Het is nieuw en anders dan ze ooit eerder heeft gedaan dus dat vindt ze wel leuk. Toch had ze vanaf het begin al wel een beetje haar twijfels of dit wel is wat ze graag wil. Er wordt heel veel flexibiliteit van haar gevraagd en ze heeft geen collega's. Daarnaast is het part time en lastig te combineren met iets anders vanwege diezelfde flexibiliteit. Daarom heeft ze besloten toch nog even verder te kijken en is ze dus nog op zoek naar iets anders. Daarnaast kan ze twee dagen in de week in de bediening werken bij het café waar ik werk. Dat is wel gezellig!

Het vinden van een leuke baan viel ons wel even zwaar tegen zeg! Eigenlijk wilden we allebei iets doen wat we op ons CV kunnen zetten. Zo heb ik gezocht naar banen in de communicatie en customer service, wat mooi aansluit op mijn ervaring bij ABN Amro. Petra had haar vizier gericht op sociaal werk. We zijn alleen in Australië op een Working Holiday Visum, en daarom mag je helaas maar 6 maanden voor dezelfde werkgever werken. Dat maakt ons natuurlijk niet aantrekkelijk voor potentiële werkgevers. De sectoren waar je echt op aangewezen bent als backpacker is horeca en sales, maar deur tot deur verkoop of het aansmeren van WWF abonnementjes op straat gaan wij no way doen. Zijn we veel te oud voor ondertussen😜.

Die eerste weken waren dus toch lastiger dan verwacht. Nu we gewoon werken moeten we ons er af en toe wel echt even aan herinneren dat wel gewoon in Melbourne zitten! We hebben ook al best de toerist uitgehangen, en zijn al wel tot de conclusie gekomen dat Melbourne een leuke stad is, met heel veel toffe dingen.

Het is een beetje een alternatieve stad, dat past ons wel! Overal zijn caféetjes en overal zie je street art. Op straat spelen bandjes en andere muzikanten. Die moeten allemaal auditie doen bij de gemeente. Zo willen ze de kwaliteit van de muziek op straat waarborgen. Hoe cool!

Ook echt een dingetje hier is outdoor cinema's. Grote schermen in parken en op het dakterras van hoge gebouwen. In de zomer zie je ze overal. We hebben dus al eens lekker een filmpje gepakt op een roofrop bar tussen de verlichte wolkenkrabbers van Melbourne.

Het is wel leuk dat je de stad nu een beetje leert kennen. We weten welke trams we waarheen moeten pakken, waar we goedkoop boodschappen kunnen doen en wanneer de markt open is. Sporten doen we heel decadent in de sportzaal van onze flat😜. En willen we sport zien? Dan gaan we naar de Australian Open!

Op 18 januari gingen we een dagje naar de AO. Allebei waren we nog nooit bij een echte tenniswedstrijd geweest. Wat een mooi evenement zeg! Het was bloedheet die dag (40 graden) maar we hebben optimaal genoten. Goede wedstrijden gezien en verder een beetje op het terein gekeken. Met al die foodtrucks ed is het eigenlijk net een echt festival. Het hele toernooi hebben we echt op de voet gevolgd en dat was wel heel leuk.

In NZ hadden we al kaartjes gekocht voor een concert van de Foo Fighters, en op 30 januari was het eindelijk zover! We waren allebei vrij die dag, dus konden we 's middags even een drankje doen in de Foo Fighters pop-up bar The Fooiebar! Mooi op tijd naar het stadion en we hadden een prachtige plek ver vooraan. Top concert! Dat missen we wel aan Nederland, concerten en festivals!

In en rondom Melbourne is ook genoeg te zien en doen. De stranden van Brighton en St. Kilda, mooie parken en hippe en alternatieve wijken zoals Fitzroy en Brunswick. Nadat we al een maand in Melbourne waren toch nog maar eens meegegaan met een gratis stadstour. Zo zie je nog weer net iets meer!

Vorige week maandag gingen we voor het eerst de stad uit. We hadden er erg veel zin in: toch leuk om eens verder te kijken dan de stad! We hadden een spuuglelijke kanariegele auto gehuurd en reden die ochtend richting Phillip Island. De rit was niet zo heel bijzonder (wat zijn we ook verwend met onze NZ geschiedenis🤣) maar toch leuk om ergens heen te gaan. Het was prima weer voor een roadtrip dus met onze lunch in de tas reden we richting het strand van Woolamai. Die middag gingen we koala's spotten in een koala sanctuary. Nou niet de meest actieve dieren die er zijn, maar het was leuk om ze eens in het echt te bewonderen. Het eiland een beetje ontdekt en verschillende wandelingen gemaakt. Vooral de rotsen bij The Nobbies aan de westkust waren prachtig! Ook wel erg veel (Aziatische) toeristen helaas.

's Avonds zaten we op het strand bij de Penguin Parade! Na zonsondergang komen de Little Penguins het strand op waggelen om hun chicks te voeren en dat is een waar spektakel. Zo'n 1000 pinguins passeren de revue. Heel bijzonder maar super toeristisch. Toch leuk om meegemaakt te hebben! Vanaf deze week krijg ik vaste werkdagen dus ook vaste weekenden, dan kunnen we meer van dit soort uitstapjes gaan plannen.

We vermaken ons samen gelukkig nog erg goed, al missen we jullie natuurlijk wel steeds meer. De komende tijd gaan we werken en geld verdienen zodat we nog meer kunnen zien, en dan zien we vanzelf wel waar het schip strandt.

Tot horens!

P & M

1. Henk de graaf:
    12 februari 2018
    Blijf maar lekker daar in dat mooie weer en al die mooie dingen. Klote weer hier steeds.
    We goed gezond blijven he.
    groeten van ons.
  2. Coen:
    13 februari 2018
    Wat een leuk reisleesvoer weer :-) Melbourne klinkt als een hele leuke stad! Groetjes vanuit Hokitika (westkust NZ)
  3. Froukje Blaak:
    14 februari 2018
    Wij vinden het nog steeds erg leuk om jullie reis verhalen te lezen! Lekker genieten samen. Vooral dat warme weer lijkt me heerlijk, het is hier berekoud! Veel plezier nog, groetjes 😄