Supertramp

1 april 2017 - Napier, Nieuw-Zeeland

Na een korte onderbreking van onze vakantie zijn we nu alweer bijna 2 weken terug in NZ. Het was heel raar om ineens weer terug te zijn in het koude, grijze Nederland, maar we hebben er goed aan gedaan de lange terugreis te maken. Het was fijn om bij de familie te zijn voor de begrafenis.

Maandag 20 maart kwamen we weer aan in Auckland met een rugzak vol met hagelslag, stroopwafels en toiletspullen. Vooral die laatste zijn hier namelijk vele malen duurder dan wij gewend zijn. Hagelslag namen we mee voor de Nieuw Zeelandse familie. Hier is het ook wel te krijgen in een 'Nederlandse' winkel maar dan betaal je er $10,- voor. Kleine moeite;).

De jetlag viel gelukkig alleszins mee! De eerste dagen brachten we door met Linda,  Dan en hun kinderen. Heel gezellig, samen oa bij een luchtballonfestival gekeken, geluncht en gepraat. Verder zijn Petra en ik een dag naar Matamata gereden, een heel klein dorpje midden in Middle Earth (ligt vlak naast Hobbiton movie set). Overdag beklommen we de hoogste waterval van het Noorder eiland en aan het einde van de middag gingen we op de thee in The Shire. Hobbiton is de enige filmset van The Lord of the Rings die nog te zien is, en na de opnames van The Hobbit in 2009 werd dit een grote toeristische trekpleister voor NZ. En met recht! Toegegeven, het prijskaartje liegt er niet om, maar wat een magische plek. Helemaal omdat wij alle 6 films meerdere keren hebben gezien genoten we volop. Leuk ook om verschillende details te horen van onze gids over de opnames en de hobbitholen. We sloten de middag af met een cider in The Green Dragon.

Na zo'n vijf dagen bij Linda en Dan hebben we op zaterdag 25 maart afscheid genomen en zijn we vertrokken naar Taupo. Deze stad ligt aan het grootste meer van NZ; Lake Taupo. Om de kosten te drukken hebben we hier vier nachten op twee freedom campings gestaan. Gratis dus, met slechts een toilet, maar wel hele mooie campings aan het water. We moesten weer even wennen aan het slapen in de auto, maar na de eerste nacht ging dat weer aardig. Gelukkig was er een Super loo in de buurt waar we voor een paar dollar konden douchen.

Het weer zat deze dagen helaas niet mee. Hoewel we al lang en breed in de herfst zitten is het nog altijd niet koud. Overdag wordt het nog met gemak 22 of 23 graden. Er was voor de hele week regen voorspeld. Gelukkig regende het niet de hele week, maar erg wisselvallig was het wel. Voor de meest bekende hike van NZ hadden we wel mooi weer nodig. Fingers crossed!

De Tongariro Alpine Crossing wordt overal aangegeven als de mooiste one day hike van NZ. De wandeling brengt je over 19,6 kilometer langs een maanlandschap van actieve vulkanen,  Mount Doom van Lord of the Rings en azuurblauwe meertjes. Dinsdag 28 maart was de enige dag dat er beter weer was voorspeld, dus gingen we gehuld in tweedehandse wandelkleren en nieuwe bergschoenen die dag op pad. Meer mensen hadden natuurlijk de mooiste dag van de week gekozen dus het was behoorlijk druk. Berg op en berg af slingerden we 6 uur lang door naar zwavel stinkende dalen en over scherpe rotsen, maar het was het meer dan waard! Gelukkig is het de hele dag droog gebleven waardoor we alles goed konden zien. Prachtig! Nu is het de bedoeling dat we een beetje blijven trampen, zoals ze dat hier noemen.  Wandelen dus, want we willen op het Zuider eiland meerdaagse tramps gaan doen, waarbij we overnachten in hutten.

Na de Tongariro Alpine Crossing was het tijd om zuidelijker te gaan. We willen eigenlijk ergens in april gaan werken in Wellington, dus moeten we wel een beetje opschieten. Eerst naar Hawke's Bay aan de oostkust. Hier  zijn we vier dagen aan het wwoofen bij een gezin in Napier, een jaren '20 stadje. Hawke's Bay staat bekend om zijn vele wijngaarden dus er moest uiteraard wijn geproefd worden op de zonnige vrijdagmiddag. Heel Hollands fietsen we, met helm, 15 km naar Mission Estate Winery. Dit is de oudste van NZ. Voor een luttele $5,- p.p. krijgen we een wijnglas & mogen we 7 wijnen proeven. Zwaar leven hoor dat backpacken. Op de weg terug naar onze wwoof hosts komen we, heel vervelend, langs nog een Winery. Ook hier een proeverij gehad van 6 wijnen waar we niets voor hoefden te betalen! Beter krijg je het niet.
We hebben alweer veel gezien & gedaan de afgelopen 2 weken en willen graag nog meer zien van al het moois wat NZ te bieden heeft. We kijken er naar uit om naar het Zuidereiland te gaan maar eerst nog even wat geld verdienen in Wellington. Laat het zoeken naar een baantje maar beginnen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie Blaak:
    1 april 2017
    Fijn om te lezen dat jullie het weer prima naar de zin hebben.
    Geniet er maar volop van! Ik ben gelukkig weer thuis en het gaat goed.
    Heel veel liefs en tot de volgende keer.
    Oma.
  2. Marc & Petra:
    1 april 2017
    Bedankt oma! Fijn dat u weer thuis bent en dat het goed gaat. Het genieten lukt wel aardig goed!
    Liefs Marc & Petra
  3. FROUWK EN Wijnand:
    1 april 2017
    di t is dus geen 1 april grap, leuk om weer van jullie belevenissen te genieten. Jammer dat we elkaar niet getroffen hebben thuis in Nederland, wij hebben een heerlijke vakantie gehad in Gran Canaria. zit nu buiten in de zon krant te lezen, al is het niet zo warm als gister.
    Geniet er verder van, liefs van de andere oma en Wijnand
  4. Ine en Martin:
    Hoi,

Dat spreekt wel tot de verbeelding, dat hobbitland! Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie na al dat wijnproeven weer de weg terug konden vinden, op de fiets! Haha. Geniet ervan!