Happy New Year!!

1 januari 2017 - Hanoi, Vietnam

Moe en een tikkeltje brak vonden we het vandaag toch maar hoog tijd worden dat we een berichtje aan Vietnam wijden. We zijn alweer 1,5 week in Vietnam & woensdag vliegen we al naar Nieuw Zeeland! Onze eerste maand reizen vliegt voorbij & we hebben al best wel wat gezien. Nadat we de grens met Vietnam zijn overgestoken bij Dien Bien Phu zijn we naar Sapa gegaan. Dit is een stadje in het noorden midden in de bergen. Helaas was het bij aankomst super mistig. We konden de overkant van de straat maar net zien. Het was ook maar 15°, dat was wel even wennen na 2 weken alleen maar zon elke dag.. Van zon, bier en korte broek zaten we ineens in dikke, lange kleren en kregen we overal gluhwijn. Leuk kerstsfeertje, maar we vonden het eigenlijk toch wel een beetje zonde. Hoe moesten we de mooie omgeving zien als het de hele dag mistig is? Daarom besloten de dag voor kerst naar Hanoi te trekken. We waren allebei niet zo fit, dus toen we eenmaal in Hanoi waren hadden we absoluut geen spijt van het vroegtijdig verlaten van het koude Sapa.

Halong Bay zouden we eerst overslaan omdat Petra 3 jaar geleden daar al in de buurt was geweest, maar nu we geld hadden bespaard door de trekking in Sapa te skippen toch maar een tourtje geboekt. Op advies van Manon, vriendin van Petra, een tocht geboekt bij Friends Travel Hanoi. SUPER! Manon nog bedankt voor de tip:). Werden we door de NLe eigenaar spontaan  uitgenodigd voor een kerstdiner op eerste kerstdag, op zijn kosten! Dit aanbod konden we niet weigeren, dus na de nodige kerstversiering te hebben aangeschaft stapten we met 60 (!!) Nederlanders in een bus om samen kerst te vieren. Heerlijke kip gegeten, en het was super gezellig. Grappig om kerst met zoveel vreemde lotgenoten te vieren.

Tweede kersrdag begon de trip naar Halong Bay. We vertrokken met mooi weer, wat altijd fijn is als je een dag op een boot gaat zitten. Mooie dag gehad met gezellige mensen. Waar de meeste bezoekers van Halong Bay de nacht doorbrengen op hun boot gingen wij naar Cat Ong Island, een klein privé eilandje tegenover Cat Ba Island, het grootste eiland van Halong Bay. We brachten twee nachten in een bungalowtje op het strand door, erg idyllisch allemaal. Jammer dat het weer op dag twee niet erg mee zat (geen regen,  maar niet zo warm en grauw), maar dit mocht de pret niet drukken. Op dag drie nog een hike gemaakt door het national park op Cat Ba en tegen de avond waren we terug in Hanoi.

We hadden nog een paar dagen over voor oud en nieuw, dus besloten we naar het zuiden te gaan. Ninh Binh it is! Deze omgeving staat, net als Halong Bay, bekend om zijn limestone bergen en rotsen. In Tam Coc vonden we een homestay waar we na wat afdingen tegen een goede prijs konden slapen. De twee dagen erna hebben we veel gefietst en gelopen. Hoogtepunt was toch wel de boottocht die we in Trang An deden. Een dikke twee uur lang werden we tussen rotsen en door grotten heen geroeid. Prachtig! Doordat we lekker vroeg waren was het nog niet druk. Petra heeft nog een poging gewaagd een timelapse te maken, check 'm bij de video's.

Oudejaarsavond waren we rond half 8 bij ons hostel. Erg veel geluk hadden we niet bij het vinden van een slaapplaats. Het hotel wat we hadden geboekt annuleerde onze boeking op 30 december met als reden dat ze 'iets moesten repareren' en het hostel dat we daarna maar noodgedwongen hebben geboekt had teveel boekingen aangenomen. Wij kwamen als laatst aan, dus ze hadden voor Oudejaarsnacht één éénpersoonsbed voor ons. We hadden toch al niet verwacht veel te slapen die nacht... bijkomend voordeel: we hebben maar voor één persoon betaald. Lekker goedkoop dus.

Ons hostel heeft een rooftopbar! Daar dus maar uitgezeten met een kleine 100 andere reizigers. Heel gezellig. Daarna nog even in de stad gekeken maar rond 4 uur was het overal wel gedaan. Toch een erg leuke avond gehad! Nu dus nog een paar dagen in Hanoi voordat we woensdag doorreizen richting NZ. Vandaag tellen we maar niet mee. Ik zit nu in diezelfde rooftopbar dit verhaal te tikken, maar ik denk dat ik zo weer lekker ga liggen :p.

Happy 2017!

P&M

1. Anouska:
    Happy New Year

De allerbeste wensen en dat er nog veel mooie avonturen mogen volgen.
    Leuk om zo een beetje mee te kijken.

Goede reis voor zo naar NZ en geniet .
    Groeten Anouska
  2. Annie Blaak:
    1 januari 2017
    Ook vanuit Appingedam de beste wensen op jullie verdere reis!
    Gezellig om zoveel mensen te ontmoeten en steeds weer onverwachte dingen te beleven. Een goede reis voor woensdag en tot een volgend spannend verhaal!
    Groetjes van oma.
  3. Ine en Martin:
    1 januari 2017
    Hallo luitjes, jullie ook de beste wensen. We zien veel spannende dingen voorbij komen. Heel veel plezier met jullie verdere reis!
    Groetjes Ine en Martin