Off to Vietnam!

25 december 2016 - Hanoi, Vietnam

Hier een berichtje vanuit Hanoi! Onze laatste blog ging over The Gibbon Experience. Daarna zijn we in nog een aantal andere plaatsen geweest. De meeste plaatsjes waren niet zo heel bijzonder. Lees als, weinig te doen.. Onze eerste stop was in Luang Nam Tha. Hier hebben we een dagje mountainbikes gehuurd om naar een waterval te gaan & we hebben een tempel bezocht. Tempeltje

Hierna zijn we toch maar naar Nong Khiaw gegaan. Dit lag niet helemaal op de route richting de grens met Vietnam maar Marc had hierover goede verhalen gelezen op blogs. Dit was wel weer een heel mooi stadje aan de Nam Ou rivier. We zijn hier twee nachten gebleven & hebben hier een flinke klim gemaakt naar een viewpoint. Onderaan de berg stond aangegeven dat we er 1,5 uur over zouden doen. Wij hebben de top binnen een uur bereikt! Klimmen kunnen we nu wel na the Gibbon Experience! Wat een ontzettend mooi uitzicht hadden we hier.#nofilter

Laos heeft echt een prachtig berglandschap. Na het maken van wat foto's gaan we weer naar beneden. Naast ons guesthouse zat een super lekker Indisch restaurant,  hier hebben we twee keer heerlijk gegeten. Wat ons betreft reden genoeg om ook India nog een keer te bezoeken.

Na twee nachten in Nong Khiaw pakken we de boot naar Muang Khua. Volgens de lokalen moet dit een mooie boottocht zijn. We vinden wel dat we wat veel moeten betalen maar doen het toch! 's Ochtends komen we aan bij de pier & zien dat we niet de enigen zijn die met de boot gaan. Hutje mutje zitten we op elkaar gepropt op houten bankjes. We kijken elkaar aan &hopen dat dit niet 6u lang zo is. Gelukkig meren we na een uur aan in Muang Ngoy, hier stapte bijna iedereeen uit. Wij bleven samen met nog 1 andere toerist over &een handjevol lokalen. We veranderen ook van boot waardoor we een stuk comfortabeler zitten. De boottocht is weer schitterend. Onderweg wordt er nog wat vis gekocht van een aantal vissers.

Na 6u varen komen we aan in Muang Khua. ...Hier blijven we 1 nacht want er is werkelijk waar niets te doen. De volgende dag pakken we de bus naar Dien Bien Phu, Vietnam! Het eerste deel van onze reis zit erop en we nemen afscheid van prachtig Laos.

Tijdens ons verblijf in Laos zijn ons een aantal dingen opgevallen:
- Ondanks dat de meesten weinig tot niets hebben vonden wij de Laotianen erg vriendelijk. Ook altijd leuk als kleine kindertjes je zwaaiend & begroetend tegemoet rennen.
- De lokale bevolking kan niet zo goed tegen busritjes door het berglandschap. Vaak worden er aan het begin van de reis zakjes uitgedeeld. Elke busrit was het weer raak, en dat terwijl je zou mogen verwachten dat ze wel wat gewend zijn.
- De mensen hier zijn erg gesteld op hun geloof. Bijna iedere ochtend werden we héél vroeg (tussen 4 & 6 uur) gewekt door het gezang van monniken & een hypnotiserende drumbeat of gong!
- Bijna iedereen die zich een auto kan veroorloven rijdt in een Toyota Hilux 4x4.
- Infrastructuur is niet hun beste punt: harder dan 50km/u kan je niet op de meeste wegen. Immense gaten, heuvels van asfalt of hele stukken weg die missen zijn meer regel dan uitzondering.
- We hebben weinig tot geen problemen gehad met mensen die ons probeerden af te zetten. Ook straatverkopers waren minder opdringerig dan van tevoren gedacht.
- Probeert men in het westen op alle mogelijke manieren een kleurtje te krijgen, in Laos is het precies andersom. Veel vrouwen smeren witte gezichtscreme op hun gezicht. Een vreemd tafereel.

Nu is Vietnam aan de beurt!
We wensen jullie allemaal hele fijne feestdagen!

1. Myrte:
    25 december 2016
    WoW wat super leuk om jullie zo te volgen zeg! Geweldig om te lezen! Jullie ook hele fijne feestdagen, ben benieuwd hoe dat daar is! Veel liefs!
  2. Wijnand Mennega:
    25 december 2016
    Wat hebben jullie prachtige reis verhalen,wij genieten met jullie mee.
    Wij wensen jullie Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwreis Jaar.
    Groeten van Oma Frouwk en Wijnand
  3. Maurice:
    25 december 2016
    Gaaf om te lezen en wat een mooie foto's. Fijn dat jullie ons hierin meenemen. Jullie blog lees ik elke keer met veel plezier( en wat jaloezie). Mooie feestdagen gewenst!
  4. Annie Blaak:
    26 december 2016
    Wat weer een bijzonder verhaal, heel mooi om al jullie ervaringen te kunnen delen. Vanuit Appingedam wens ik jullie een gezellige jaarwisseling en een heel gezond en voorspoedig 2017 toe!
    Liefs van oma.
  5. Rianne: