Never brake

17 december 2016 - Luang Nam Tha, Laos

Daar zijn we weer! Afgelopen dagen hebben we in de jungle doorgebracht. Dikke lol gehad met het ziplinen en hiken. Woensdagochtend moesten we ons om 08:15 melden bij het Gibbon Experience kantoortje in Huay Xay. Rugzakken volgestopt met kleren, eten en andere spullen die we nodig dachten te hebben. Na een korte introductie maakten we ons gereed voor een paar uur rijden: anderhalf uur over de gewone weg en een klein uurtje over de "bumpy road". Onze backpacks mochten mee. Na de Experience pakken wij, in tegenstelling tot de rest, de bus naar Luang Nam Tha. Scheelt weer anderhalf uur.

Na zo'n 2,5 uur rijden komen we aan in het dorpje vanwaar we vertrekken. Echt in de middle of nowhere. Onze groep van 16 deelt zich in tweeën en met z'n achten plus gids vertrekken we. We lopen 2,5 uur voordat we bij de waterval aankomen. Deze tijd kunnen we mooi gebruiken om elkaar te leren kennen. Onze groep bestaat uit twee Duitse meiden, een Singaporees stel, twee Canadese neven en wij. Onze gids, Pisandou, spreekt goed Engels wat toch wel erg prettig en gezellig is. De tocht is zwaar. We gaan berg op en berg af en met 30° C is iedereen blij als we bij de waterval komen om af te koelen. Na een korte stop krijgen we ons harnas en lopen we naar de eerste zipline. Pisandou gaf ons een korte uitleg (hoofdregel: never brake!) en vloog zelf alvast naar de overkant. Bij The Gibbon Experience hebben ze zo'n 25 ziplines in de jungle geplaatst, variërend van 200 tot 800 meter lang. Met een hoogte van 150 meter zeker niet voor mensen met hoogtevrees! De eerste 'zip' was natuurlijk even wennen.... maar maaaan wat was dat gaaf! De uitzichten die je hebt zijn ongelooflijk, en met 60 kilometer per uur raas je tussen de bomen door.

We moesten nog een uur lopen voordat we bij onze boomhut voor die nacht waren. Met enkele ziplines tussendoor waren we er natuurlijk zo. Tegen 16 uur kwamen we aan bij onze hut. Met uizicht op de rivier en de vallei prachtig natuurlijk! We kregen wat snacks en konden vervolgens nog een uur zelfstandig ziplinen voordat het donker werd. Rond 19 uur was Pisandou terug met het diner. Na een paar potjes Uno met de hele groep gingen we rond half elf plat. We hadden per tweetal een soort tentjes in de boomhut. Deze waren er vooral voor om muggen ed te weren, maar we moesten de kanten vooral goed bij de matrassen in stoppen,  want 's nachts werden de boomratten wakker, en die wil je niet in je bed hebben. En inderdaad, 's nachts was het één groot feest van dieren in de hut. Hele nacht allerlei geluiden, gepiep en gekraak, maarja wat wil je ook. Wij zijn te gast in hun habitat en hebben ons maar aan te passen.

Na een korte nacht werden we behoorlijk vroeg wakker. Dit was ook de bedoeling, want 's morgens was de grootste kans op het zien of horen van gibbons. Helaas geen gibbons gehoord of gezien, na het ontbijt wel makaken in de bomen verderop. Na het ontbijt vertrekken we naar de volgende boomhut, een tocht van zo'n 2,5 uur. Prachtig! Wat een mooie natuur en wat een genot om dit mee te maken. We genoten met volle teugen, ondanks de zware tochten en nachten. Ik heb drie dagen lang Welcome to the Jungle van Guns 'n Roses in m'n hoofd gehad.

Rond half één komen we aan in onze nieuwe boomhut, die van het filmpje;). Lunchen en ff ontspannen. Om half 3 is Pisando terug om ons weer mee te nemen voor een hike. Hij laat ons die middag nog 3 boomhutten zien van de 'classic tour'. Bij deze tour hike je minder en ga je puur voor het ziplinen. Wij zijn erg blij dat we voor de 'waterfall tour' hebben gekozen, want wat hebben we veel gezien. We moesten een zaklamp meenemen want we komen in het donker terug. 4,5 uur hebben we gehiked, waarvan een uur in het donker. We waren kapot, en eigenlijk wel toe aan een douche en wat te eten, maar het was achteraf ook erg cool om te zien hoe het bos tot leven komt als de zon eenmaal onder is. Ook ziplinen in het donker zonder zaklamp was zeer de moeite waard. 's Avonds samen gegeten en nogmaals een paar potjes Uno gedaan. Erg gezellig met de groep. Iedereen had snacks meegenomen en Pisandou had zelfgestookte whisky meegebracht. Na raadsels, goocheltrucs en kaartspelletje ging om 23 uur het licht uit.

De laatste dag vertrokken we om half negen richting  het dorp. Om 12 uur kwamen we daar aan, na vele ziplines en wederom een paar uur lopen. Op de valreep nog een slang gezien! Naar ons idee zijn we de afgelopen dagen een paar kilo afgevallen, zo veel hebben we bewogen en gezweet! Als afsluiter nog een keer met z'n allen geluncht en toen vertrok de rest naar Huay Xay. Wij pakten de bus naar Luang Nam Tha, waar we vandaag hebben doorgebracht. Dit plaatsje staat bekend om mooie tracks en hikes in het nationale park, maar wij hebben vandaag gewoon rustig aan gedaan (spierpijn!!). Geen enkele hike kan onze ervaring van de afgelopen dagen overtreffen.

Morgen pakken we de bus verder naar het oosten.  Nog maar een paar dagen Laos en dan off to Vietnam!

1. Annie Blaak:
    17 december 2016
    Lieve Marc en Petra.
    Wat maken jullie wat mee! Onvergetelijk.
    Niet teveel afvallen hoor....... de vakantie is nog maar net begonnen.
    Veel plezier en een goede reis verder!
    Van oma Blaak.